Musikkglede i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021323Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Min inspirasjon til å skrive om musikkglede blant de yngste barna i barnehagen oppstod allerede i min første praksisperiode. Jeg var på en avdeling med ettåringer og jeg opplevde at de uttrykte entusiasme og glede hver gang noen tok frem gitaren. Det samme skjedde når de hadde samlingsstunder med sang og musikk. Når gitaren hang på veggen var det flere av barna som strakk seg mot gitaren og uttrykte at de ønsket at vi skulle ta den ned. De var også interesserte i å komme fram og fysisk ta på instrumentet den voksne brukte under samlingsstunder.
Under min siste praksisperiode ble jeg sikker på hva jeg ønsket å skrive om i min bacheloroppgave. Vi hadde et barn med særskilte behov som elsket musikk. Det var ikke alltid like lett som voksen å tolke uttrykkene til dette barnet, men i situasjoner med musikk strålte barnet. Dette hadde også innvirkning på resten av barnegruppa. Sjøvik viser til at andre barn også vil ha utbytte av å være med barn med særskilte behov (Sjøvik, 2014, s. 39). Barnets engasjement for musikken gjorde at andre barn trakk mot dette barnet og musikken. Her fikk jeg virkelig øynene opp for musikk for musikkens skyld, og fellesskapsfølelsen musikken kan gi.
Gjennom flere praksisperioder har jeg altså hatt positive opplevelser med musikalske samlingsstunder og aktiviteter. Eksempel på aktiviteter jeg har sett i praksis er for eksempel at barna maler til ulike musikksjangre, danser til musikk og har samspill med sang og instrumenter. I disse situasjonene kan man se at musikken sprer glede blant barna og bidrar til fine samspill både med barn og voksne. Disse opplevelsene kombinert med min store kjærlighet for sang og musikk, samt min interesse for de yngste barna i barnehagen, gjorde at jeg ønsket å finne ut av hvordan man som barnehagelærer kan arbeide med å gi de yngste barna glede av musikken. Problemstillingen min ble derfor:
«Hvordan kan ansatte arbeide med å skape musikkglede for og med de yngste barna i barnehagen?»