Blir jeg hørt når jeg ikke uttrykker meg som de andre
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019236Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvilke muligheter elever med kommunikasjonsvansker har til medbestemmelse på en spesialskole. Det er blitt lagt vekt på spesialpedagogenes perspektiver og opplevelser. Studien tar utgangspunkt i perspektiver, erfaringer og tolkninger fra tre ulike spesialpedagoger som er ansatt som kontaktlærere på en skole for elever med spesielle behov og store sammensatte lærevansker. Gjennom teori og empiri har jeg kommet frem til en problemstillingen for studiet som lyder følgende: !!!!!
For å forsøke å besvare problemstillingen min best mulig har jeg i denne studien benyttet en kvalitativ tilnærming, med intervju som metode. Jeg ønsker å få innsikt i informantenes erfaringer og meninger, da det er dette problemstillingen i studien setter søkelys på. Etter å ha utført intervjuene, analyserte jeg datamaterialet med utgangspunkt i en tematisk analyse. På denne måten fant jeg flere faktorer som ga innsikt i problemstillingen. Tilrettelegging, samt lærernes holdninger og kompetanse er faktorer som trer frem i mine analyser. Disse faktorene er med på å belyse hvilke muligheter informantene trekker frem knyttet til elever med kommunikasjonsvansker sin mulighet til medbestemmelse.
Formålet med denne masteroppgaven er å skape en bevisstgjøring knyttet til elever med kommunikasjonsvansker sin mulighet til medbestemmelse, og å belyse faktorer informantene trekker frem som vesentlig for å tilrettelegge for medbestemmelse til denne elevgruppen.