Pedagogen og barns seksualitet
Abstract
Selv om Rammeplanen nevner grensesetting og det å bli kjent med egen kropp, blir ikke barns seksualitet, seksuell lek, seksuell identitet og utforskning nevnt. Selv om det er og alltid har vært veldig omdiskutert i samfunnet og er et tema som det skapes større bevissthet rundt. På bakgrunn av dette, egne erfaringer og spesielt temaukene i tredje studieår ved DMMH, gikk det nærmest opp et lys for meg at jeg ville skrive om barns seksualitet. Når jeg tenker tilbake på min egen barndom og skoleløp, så har det vært lite fokus rundt seksuell helse. Jeg kan ikke huske noen konkrete hendelser hvor en barnehageansatt eller en lærer har snakket med meg om verken grensetting, berøring, nytelse eller nysgjerrighet rundt egen kropp.
I denne forskningsoppgaven har målet mitt vært å tilegne med informasjon og kunnskap fra yrkesaktive pedagoger, og finne ut hvordan de jobber med barns seksualitet og utforskning i barnehagen. På bakgrunn av dette ønsker jeg å belyse viktigheten av åpenhet og kunnskap om tema, gjennom å etablere gode rutiner og rammeverk for arbeid med tema i barnehagen.
Dette resulterer dermed i følgende problemstilling: Hvordan arbeider pedagogen i møte med barns seksuelle utforskning i barnehagen?