dc.contributor.author | Johansen, Martin Strømseth | |
dc.date.accessioned | 2021-11-01T13:04:01Z | |
dc.date.available | 2021-11-01T13:04:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2826899 | |
dc.description.abstract | I min tid i praksis har jeg kun vært i barnehager med et stort antall flerkulturelle barn, som dermed var flerspråklige, og jeg har fått oppleve hvilke utfordringer disse barna kan ha i det daglige sosiale samværet med barn og voksne. Jeg har sett tegn til hvordan musikk er betydelig for disse barna i det sosiale og dermed i språkutvikling. De barna som virket sjenerte og usikre var ofte de barna som sang mest, og brukte det som en vei inn i det sosiale.
I praksis ble jeg tipset om en musikkforsker ved NTNU; Nora Bilalovic Kulset, som har forsket veldig mye på dette temaet med musikk og språkutvikling, og hennes bok om dette temaet med fokus på barn i barnehagen.
På bakgrunn av dette har jeg kommet frem til problemstillingen for min bacheloroppgave: Hvordan kan musikk brukes i arbeidet med språkutvikling og norsktilegnelse hos flerspråklige barn og barn med et annet morsmål enn norsk? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Musikk og språkutvikling | en_US |
dc.title.alternative | Hvordan kan musikk brukes i arbeidet med språkutvikling og norsktilegnelse hos flerspråklige barn og barn med et annet morsmål enn norsk? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Martin Stømseth Johansen | en_US |