dc.contributor.author | Holden, Karianne | |
dc.date.accessioned | 2021-10-25T09:04:32Z | |
dc.date.available | 2021-10-25T09:04:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2825233 | |
dc.description.abstract | Rammeplanen sier «Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling» (2017, s.19). Dette gir tydelige føringer til hva som skal gjøres og hvordan de i barnehagen skal arbeide for å ivareta retningslinjene i rammeplanen.
Høigård sier at alle barn har rett på en god språkutvikling. Det å lære seg språk er det viktigste som skjer i barnets liv. Man kommer inn i et fellesskap, og får skapt seg en tilhørighet og identitet med å lære seg språk (Høigård, 2013, s.17). Men hvordan blir de tause barnas språkutvikling støttet i barnehagen? Rammeplanen sier «Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk» (2017, s.19).
Med utgangspunkt for denne interessen kom jeg frem til denne problemstillingen for bacheloroppgaven min: «Hvilke forhold anser en spesialpedagog og en pedagogisk leder som vesentlig for å støtte språkutviklingen hos tause barn?» | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Språkutvikling hos tause barn | en_US |
dc.title.alternative | Hvilke forhold anser en spesialpedagog og en pedagogisk leder som vesentlig for å støtte språkutvikling hos tause barn? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Karianne Holden | en_US |