Show simple item record

dc.contributor.advisorBergsland, Mirjam Dahl
dc.contributor.advisorJan Ketil Torgersen, Jan Ketil Jan Ketil Torgersen
dc.contributor.authorHogganvik, Ellin Andrea
dc.date.accessioned2021-10-25T08:51:18Z
dc.date.available2021-10-25T08:51:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2825218
dc.description.abstractI barnehagen er det mye lyd, dette er et faktum. En del av lyden er naturlig og ønsket, mens en annen del kan være skadelig og uønsket. Når lyden er uønsket defineres det som støy eller bråk. Dette gjelder spesielt når lyden kommer i veien for en prioritert aktivitet. Støy er når lyd er skadelig, da både for enkeltmennesket og aktiviteter (Arbeidstilsynet, U.D). Hvilke lyder som oppleves som støy kommer an på hvilke tolkningsrammer lytteren har på lyden. Ruud har skrevet om de forskjellige oppfattelsene av lyd. «Støyen kan inngå i en estetikk hvor følelser, sterk lyd og kroppsopplevelse smelter sammen» (Ruud, 2005, s. 74). Støyen kan for mange være vakker. Den symboliserer det dynamiske og levende, det skaper forandring og variasjon i kulturen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleStillheten_US
dc.title.alternativeHvordan ser barnehagelærere på støy og stillhet i barnehagen og hvordan kan organisering av det fysiske rommet bidra til et bedre lydmiljø?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderEllin Andrea Hogganviken_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal