Ledelse av det ukjente
Abstract
Barnehageansatte er de med mest legemeldt sykefravær i Trøndelag i 2020, skriver Monsen (2021). Barnehagen må stadig forholde seg til vikarer, og forskning viser at et trygt og inkluderende arbeidsmiljø er en forutsetning for trivsel og utvikling. Gotvassli (2013) skriver om ledelse i barnehagen og viser til hvordan leders utøvelse av lederrolle er av stor betydning, og Rammeplanen (2017) gir pedagogisk leder ansvar for ledelse og veiledning. Som kommende pedagogisk leder ønsker jeg å undersøke hvordan utøvelse av egen lederrolle kan virke inn på den opplevde vikarsituasjonen.
Problemstillingen er delt i to deler. Først søker jeg en innsikt i pedagogiske lederes erfaringer av vikarsituasjonen og hva de opplever den gjør med teamet de leder. Deretter er jeg interessert i å få tilgang på hvilke tanker de pedagogiske lederne gjør seg over hvordan vikarsituasjonen påvirker utøvelsen av deres ledelse i barnehagehverdagen.
Problemstillingen blir da: Hvilke effekter opplever pedagogiske ledere at vikarer i barnehagen kan påføre teamet, og hvordan påvirker disse effektene pedagogisk leders utøvelse av lederrollen?