Dramaforløp og estetiske prosesser.
Abstract
Barna har innetid, og de sitter ved bordet på avdelingen og fargelegger tegninger. Mens de fargelegger lytter de til musikk og lydbok. Praksislærer og jeg sitter ved siden av dem og fargelegger vi også. Plutselig spør den ene jenta om de kan høre på musikken til barne-tv serien Daidalos. De andre barna uttrykker en stor begeistring for dette forslaget. Praksislærer setter dermed på musikken til Daidalos, og plutselig går barna fra tegningene sine og ut på gulvet for å danse. De beveger seg bort til dukkekroken der de stiller seg i en ring og danser med hverandre. Under dansen tar de på seg noen kostymer og finner rekvisitter som oppbevares i kroken. Dermed har de skapt sitt eget Daidalos-univers. Denne praksisfortellingen illustrerer viktigheten av estetiske prosesser, og hvorfor man bør vektlegge dramaforløp i det pedagogiske arbeidet. Jeg har derfor valgt dramaforløp som overordnet tema for min oppgave.
Hvordan kan man fremme estetiske prosesser ved å anvende metoder innenfor dramaforløp?