Strategisk ledelse mot bærekraft
Abstract
Temaet for studien er strategisk ledelse mot bærekraft, der målet er å finne ut av problemstillingen: «Hvordan kan strategisk ledelse bidra til å utvikle barnehagen i en bærekraftig retning?». Jeg har brukt kvalitativ metode, med et fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapelig ståsted. Dybdeintervjuene av tre enhetsledere var digitale og delvis strukturerte.
Det teoretiske grunnlaget i studien min er tidligere forskning på bærekraft og strategisk ledelse med fokus på ressurbaserte og generiske strategier, samt ulike strategier som kultur, plan, mønster, posisjon eller makt. Ledelsesperspektiver rundt verdibasert- og transformasjonsledelse har jeg også brukt i studien.
Et funn jeg utledet fra den innsamlede empirien viser hvordan ledernes strategisk ledelse springer ut fra verdier som er internalisert av personalet i en felles organisasjonskultur, og hvordan det får hele kollegiet i bevegelse mot et felles mål eller visjon.
Et annet funn viser hvor høy bevissthet informantene har om sin egen lederrolle som strateg og kulturskaper i en lærende organisasjon bundet sammen av grunnleggende verdier og normer. Det viser også hvordan informantene opererer som transformasjonsledere når de stimulerer, mobiliserer og motiverer i arbeidet med bærekraft.
Et annet funn synligjør hvordan lederne arbeider strategisk i forbindelse med kompetanseutvikling innenfor bærekraft, og hvordan de kombinerer kompetanseheving og muligheten til å styrke fellesskapet gjennom kompetansedeling eller som en kollektiv energiinnsprøyting. Funn viser også hvilke vurderinger som blir gjort i valg av kursform og nettverk, samt hvilke eksterne aktører lederne samarbeider mest med i forhold til utbytte, omdømmebygging og strategi som posisjon.
Siste del av studien tar opp hvordan informantene stiller seg til klimaregnskapet vedtatt av Trondheim Bystyre i september 2019.