Organisasjonskultur i barnehagen
Abstract
Denne oppgaven er sluttresultatet av et masterprosjekt med utgangspunkt i følgende problemstilling:
«Hvordan vil endring i organisasjonskulturen påvirke pedagogenes rammebetingelser for ledelse?» Ledelse i barnehagen har vært et aktuelt tema de siste tiårene, og vil fortsette å være viktig fremover. Økt kompetanse på feltet er viktig for å sikre kvalitet i arbeidet med barna, hvor da forståelse av flere aspekter rundt det å være leder blir mer og mer viktig for å forstå organisasjonen. Denne oppgaven tar for seg organisasjonskultur i sammenheng med ledelse, hvor det å belyse nettopp sammenhenger har vært viktig.
I arbeidet har jeg brukt metodetriangulering for å innhente empiriske data, som senere er brukt til videre analyser for å belyse problemstillingen. Metodene jeg har brukt tar utgangspunkt i informantenes livsverden og deres opplevelser av fenomenene organisasjonskultur og ledelse i barnehagen. Jeg har funnet ut at disse fenomenene har nær tilknytning til hverandre i barnehagen, og at det er enkeltindividene i organisasjonen som påvirker dette mest. Et bevisst forhold til egen kultur og kontinuerlig arbeid med endrings- og utviklingsprosesser fremstår som essensielt for barnehagene i møte med organisasjonskultur og utøvd ledelse. Resultatene viser hvordan barnehagen har et langsiktig perspektiv på utvikling av egen organisasjonskultur og utøvende praksis, ment som middel til å utvikle kvaliteten barnehagen kan tilby.