Show simple item record

dc.contributor.advisorHovde, Sunniva Skjøstad
dc.contributor.authorSivertsen, Janicke Helen
dc.date.accessioned2021-09-03T12:52:29Z
dc.date.available2021-09-03T12:52:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772903
dc.description.abstractI denne studien har jeg sett på hva kunstfag kan bidra med i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan spesialpedagoger bruke kunstfaglige aktiviteter for å åpne opp for barns uttrykk og fremme inkludering i barnehagen. Studien omhandler barn som har vedtak om spesialpedagogisk hjelp i alderen 3-6 år, og en spesialpedagog som primært bruke kunstfaglige aktiviteter i sitt spesialpedagogiske arbeid i barnehagen. Barnas vanskeområde er ikke avgrenset, da det ikke skal være styrende for om barna kan skape uttrykk eller oppleve inkludering. Studiens teoridel består av lov- og regelverk, samt ulik teori som omhandler anerkjennelse, inkludering, medvirkning, og kunstfagenes mange muligheter. Teorien har som mål å kaste lys over de funn som er framkommet gjennom datagenereringen, med utgangspunkt i problemstillingen. Arbeidsmetoden jeg har brukt er tilhørende i en kvalitativ forskningstradisjon. Metoden brukt for datagenerering består av ulike narrativ fra eget arbeid i barnehagen, samt et tematisert semistrukturert forskningsintervju. Intervjuet ble i ettertid transkribert og tematisk analysert. Intervjusubjektet har også bidratt med narrativ som blir brukt i denne studien. Narrativ og intervju har lagt grunnlag for tolkning og drøfting av hvordan spesialpedagoger kan bruke kunstfag i sitt arbeid for å ivareta barns uttrykk og fremme inkludering. Oppsummert kan funn betraktes som at kunstfagene er et arbeidsverktøy som gir mange muligheter for å ivareta barns uttrykk, og for å fremme inkludering. Materialer har stor betydning for å skape uttrykk som kan bidra til deltakelse. De ansattes kompetanse, holdninger og handlinger er styrende for i hvor stor grad kunstfagene benyttes. Dette legger føringer for barns muligheter til medvirkning og deltakelse i fellesskapet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSe tonene! Hør bildene!en_US
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om bruk av kunstfag i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal