Barnehageledelse i bevegelse (Bib). Forsknings- og utviklingsarbeid i tilknytning til Trondheim kommunes ledelsesutviklingsprogram og opprettelse av nye avdelingslederstillinger.
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2728427Utgivelsesdato
2018-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har gjennomført et forskningsprosjekt i barnehager med utgangspunkt i Trondheim kommunes omorganisering med etablering av nye avdelingslederstillinger og lederteam i enheter med 30 ansatte og mer. Samtidig gjennomfører Trondheim kommune et eget ledelsesutviklingsprogram (Ledelsesskolen) for alle lederteam hvor nærledelse og helhetlig ledelse vektlegges. I forskningsprosjektet Barnehageledelse i bevegelse, vil det være av betydning å fremskaffe kunnskap som kan bidra til økt forståelse for Trondheim kommunes ledelsesutviklingsprosesser. Hensikten med forskningsprosjektet er først og fremst å bidra til forskningsbasert kunnskap om de bevegelser som skjer i lederteamene når ledelsesstrukturen endres. Med bevegelser tenker vi her spesielt på relasjoner lederne imellom, og mellom lederne og andre. Bevegelser kan også omfatte system, struktur og handlinger i praksis.
Forskningsgruppa består av høyskolelektor Kjersti Nissen, førstelektor Sissel Mørreaunet og prosjektleder: førsteamanuensis Merete Moe. Rådgiver for prosjektet er professor Kjell Åge Gotvassli. Referansegruppa består i tillegg av: dosentene Kari Emilsen og Karo Hoås Moen fra DMMH, og rådgiver Ella Ingdal og enhetsleder Liv Randi Nervik fra Trondheim kommune.
Forskningsprosjektet er gjennomført i en tidlig fase av omorganiseringen som foregår i Trondheim kommune med etablering av nye lederteam, og for enkelte enheter også med skifte av ledere og sammensetning av barnehager underveis i perioden. Lederteamene har samtidig vært i en utviklingsprosess gjennom deltakelse på Ledelsesskolen som gjennomføres for alle lederteam. Ledelsesskolen har pågått parallelt med etablering av nye roller, lederteam og vårt forskningsprosjekt.
Problemstillingen er: Hvilke bevegelser skjer i lederteam i tilknytning til nye roller i Trondheim kommune og deltakelse i kommunens ledelsesutviklingsprogram – Ledelsesskolen?