dc.contributor.author | Moe, Merete | |
dc.contributor.author | Mørreaunet, Sissel | |
dc.contributor.author | Nissen, Kjersti | |
dc.coverage.spatial | Norway, Trondheim. | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-02-16T13:26:40Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T13:26:40Z | |
dc.date.issued | 2018-12 | |
dc.identifier.isbn | 9788273320964 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2728427 | |
dc.description.abstract | Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har gjennomført et forskningsprosjekt i barnehager med utgangspunkt i Trondheim kommunes omorganisering med etablering av nye avdelingslederstillinger og lederteam i enheter med 30 ansatte og mer. Samtidig gjennomfører Trondheim kommune et eget ledelsesutviklingsprogram (Ledelsesskolen) for alle lederteam hvor nærledelse og helhetlig ledelse vektlegges. I forskningsprosjektet Barnehageledelse i bevegelse, vil det være av betydning å fremskaffe kunnskap som kan bidra til økt forståelse for Trondheim kommunes ledelsesutviklingsprosesser. Hensikten med forskningsprosjektet er først og fremst å bidra til forskningsbasert kunnskap om de bevegelser som skjer i lederteamene når ledelsesstrukturen endres. Med bevegelser tenker vi her spesielt på relasjoner lederne imellom, og mellom lederne og andre. Bevegelser kan også omfatte system, struktur og handlinger i praksis.
Forskningsgruppa består av høyskolelektor Kjersti Nissen, førstelektor Sissel Mørreaunet og prosjektleder: førsteamanuensis Merete Moe. Rådgiver for prosjektet er professor Kjell Åge Gotvassli. Referansegruppa består i tillegg av: dosentene Kari Emilsen og Karo Hoås Moen fra DMMH, og rådgiver Ella Ingdal og enhetsleder Liv Randi Nervik fra Trondheim kommune.
Forskningsprosjektet er gjennomført i en tidlig fase av omorganiseringen som foregår i Trondheim kommune med etablering av nye lederteam, og for enkelte enheter også med skifte av ledere og sammensetning av barnehager underveis i perioden. Lederteamene har samtidig vært i en utviklingsprosess gjennom deltakelse på Ledelsesskolen som gjennomføres for alle lederteam. Ledelsesskolen har pågått parallelt med etablering av nye roller, lederteam og vårt forskningsprosjekt.
Problemstillingen er: Hvilke bevegelser skjer i lederteam i tilknytning til nye roller i Trondheim kommune og deltakelse i kommunens ledelsesutviklingsprogram – Ledelsesskolen? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | DMMH | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Barnehageledelse i bevegelse (Bib). Forsknings- og utviklingsarbeid i tilknytning til Trondheim kommunes ledelsesutviklingsprogram og opprettelse av nye avdelingslederstillinger. | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | DMMH; Moe, M.; Mørreaunet, S.; Nissen, K. | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 53. | en_US |
dc.identifier.cristin | 1638717 | |