Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Trude
dc.contributor.advisorHanssen, Signe Marie
dc.contributor.authorEkeland, Yngvild
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-11-11T11:29:07Z
dc.date.available2020-11-11T11:29:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687362
dc.description.abstractJeg har både sett og, som barn, selv opplevd det jeg mener kan beskrives som dårlig, eller i alle fall mindre god kvalitet i voksen-barn-samspill. Jeg har også sett og opplevd det som etter min mening er god kvalitet i voksen-barn-samspill. Over de siste årene, hvor jeg har opplevd et fokus på utvikling, kursing, refleksjon og evaluering i personalgrupper, har jeg opplevd mer av det positive enn det negative. Når vi da, høsten 2019 var på foredrag med May Britt Drugli, og hun presenterte funn fra GoBaN-studien og en egen studie, som begge fortalte at norske barnehager skårer middels til middels+ på relasjon og samspill, ble jeg stående igjen med en del spørsmål (Drugli, 2019). Hva er egentlig kvalitet? Hvordan måles det? Hva gjør vi galt når det kommer til relasjon og samspill med de yngste barna? Hva gjør vi bra? Jeg leste rapporter og presentasjoner fra GoBaN-studien og sluttkonferansen og kunne se, uten at jeg fant de samme tallene som Drugli hadde presentert, hvorfor norske barnehager skårer middles – middles+ (Baustad, 2019). Samtidig ble funnene presentert med et fokus på kvaliteten, hva det var som kjennetegner de gode barnehagene (Alvestad, et al., 2019). Med bakgrunn i dette har jeg hele veien vært klar på at jeg i denne bacheloren ønsket å se etter det som var bra. Jeg ønsker et fokus på kvalitetene som kan ses i voksen-barn-samspillet, som da er tema for min bacheloroppgave. Da jeg begynte arbeidet med bachelor hadde jeg nettopp byttet fra å jobbe med de eldste barna til de yngste. På denne avdelingen hadde jeg en barnegruppe som strakk seg fra yngste på 10 måneder til eldste på 3 år. Det var spennende å se forskjellen på hvordan barna i de ulike aldersgruppene tok kontakt med personalet, og hvordan personalet balanserte oppmerksomheten mellom 2-3-åringene som tok den plassen de ville ha, og ettåringene som ikke på samme måte kunne rope «se på meg». Min problemstilling ble derfor; Hva innebærer god kvalitet i voksen-barn-samspill på en småbarnsavdeling, og hvorfor er det viktig å ha fokus på samspillet i barnehagehverdagen?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleMøte mellom barn og voksen: samspill i praksisen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderYngvild Ekelanden_US
dc.source.pagenumber34en_US
dc.description.localcodeBPBAC4900en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal