Foreldresamarbeid i et flerkulturelt perspektiv: hvordan håndterer barnehageansatte, og hvordan opplever foreldre/foresatte foreldresamarbeidet når de ikke deler språk?
Abstract
Temaet for oppgaven er noe jeg alltid har hatt interesse for, da jeg selv er en del av det flerspråklige mangfoldet i det norske samfunnet. Jeg har erfaring med hvordan man føler seg når man ikke har en felles språk med majoritetssamfunnet. Prosessen om å velge en problemstilling som inkluderte alt jeg ville skrive om, var utfordrende. Det å velge en problemstilling som belyste det jeg ønsket var ikke så enkelt, men ved å fokusere på foreldresamarbeid i et flerkulturelt perspektiv og finne ut hvordan pedagogiske ledere håndterer samarbeid med flerspråklige foreldre når de ikke har et felles språk, greide jeg å forene mye av eget engasjement. Særlig fordi jeg også belyser hvordan foreldre opplever dette samarbeidet.
Mitt problemstilling er derfor:
Hvordan håndterer barnehageansatte, og hvordan opplever foreldre/foresatte foreldresamarbeidet når de ikke deler språk?
I denne oppgaven vil jeg benytte meg av en kvalitative metode, hvor jeg tar utgangspunkt i intervju for å samle dataene jeg trenger.