Show simple item record

dc.contributor.advisorMoe, Børge
dc.contributor.advisorLehn, Elisabeth Walsøe
dc.contributor.authorHoff, Malin
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-10-09T07:57:23Z
dc.date.available2020-10-09T07:57:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681896
dc.description.abstractFor barn i dag er fysisk aktivitet en stor del av hverdagen for de fleste. Barn som går i norske barnehager i dag tilbringer store deler av dagen sin i barnehagen. Det er viktig at alle barn i løpet av dagen får utløp for sin energi, og får brukt kroppen sin. Fysisk aktivitet og psykisk og fysisk helse er tema jeg alltid syntes har vært spennende. «Det å kunne koordinere, kontrollere og mestre sin kropp og sine bevegelser er viktig for å delta i lek og dagligdagse aktiviteter» (Haga, 2016, s. 262). Gjennom egne erfaringer og praksis i barnehager har jeg opplevd at det er godt planlagt for at fysisk aktivitet skal skje, men opplevd lite refleksjoner over hvordan den virker inn på den psykiske og fysiske helsen hos barnet. Livsmestring er noe som er ganske nytt i rammeplan for barnehagen, og som etter erfaringer og inntrykk ikke har vært det største temaet i barnehagen. I rammeplan for barnehagen under fagområdet «kropp, bevegelse, mat og helse» står det hva barnehagen skal bidra med, og hva personalet skal gjøre for at barnet skal bli trygg i egen kropp, få bevege seg, og danne gode erfaringer. «Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 31). Det er på grunnlag av dette at jeg ønsker å finne ut av hvordan barnehagelæreren legger til rette for fysisk aktivitet som fremmer god psykisk og fysiske helse hos barn. Hva det er viktig å tenke på når man skal legge til rette for fysisk aktivitet, og hvilke faktorer som er sentrale når det kommer til tilrettelegging er noe som jeg vil belyse i form av datamaterialet, teorigrunnlag og drøfting. Jeg ønsker å se forskjellen på hvordan barnehagene vektlegger psykisk og fysisk helse, og hvor stor del fysisk aktivitet har i deres barnehagehverdag. Med bakgrunn i mine interesser, tanker og erfaringer rundt temaet fysisk aktivitet og psykisk og fysisk helse kom jeg fram til problemstillingen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for fysisk aktivitet som fremmer god psykisk og fysisk helse hos barn?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleFysisk aktivitet som fremmer god psykisk og fysisk helse: en bacheloroppgave som omhandler barnehagelæreren som tilrettelegger for fysisk aktivieten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderMalin Hoffen_US
dc.source.pagenumber36en_US
dc.description.localcodeBHBAC3980en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal