Dramafag i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2680734Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen for dette prosjektet er som følger;
«Hvordan kan dramapedagogisk arbeid være et verktøy for relasjonsbygging i barnegruppa»?
Med dramapedagogisk arbeid mener jeg konkrete måter å jobbe pedagogisk med dramafaget på. Jeg er interessert i å finne arbeidsmetoder som kan brukes i barnehagen, samtidig som jeg ønsker å utvikle egen kompetanse innen dramapedagogisk arbeid. Hovedfokuset vil være på tverrfaglige arbeidsmetoder, som dramaforløp, prosjektbasert arbeid og lekpedagogisk arbeidsmetode, men jeg vil også legge fram mer generell teori om dramafaget, estetiske fag i barnehagen og hvordan man kan jobbe med dette. Prosjektet handler også i stor grad om relasjoner innad i barnegruppen og hvordan man kan fremme og styrke vennskap. Forskningsprosjektet er delt inn i 5 kapittel, og videre her følger kapittel 2 med presentasjon av relevant teori for gitt problemstilling. Deretter kommer et kapittel der jeg beskriver metode og argumenterer for valg av dette. I tillegg handler dette kapittelet om hvordan jeg har jobbet med prosjektet og inneholder en beskrivelse av prosessen underveis, jeg diskuterer også metodekritikk og etiske retningslinjer. Kapittel 4 er en presentasjon av funn, kapittel 5 er drøfting av funn opp mot teori beskrevet i kapittel 2 og avsluttende er kapittel 6 med konklusjon og oppsummering.