Barns medvirkning i pedagogisk-psykologisk tjenestes sakkyndighetsarbeid. En kvalitativ studie av tre PP-rådgiveres forståelse av barns medvirkning i sakkyndighetsarbeid
Original version
Sørelv, K. (2019). Barns medvirkning i pedagogisk-psykologisk tjenestes sakkyndighetsarbeid. Trondheim: Dronning Mauds Minne høgskoleskoleAbstract
I denne studien har jeg sett nærmere på tre pedagogisk-psykologiske rådgiveres forståelse av barns medvirkning i sakkyndighetsarbeidet med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan forstår PP-rådgivere barns medvirkning i sakkyndighetsarbeidet?
Studien avgrenses til å omhandle barn i barnehagealder (0-6 år), og PP-rådgivere som primært arbeider mot barn i barnehagealder. Medvirkning betraktes som et ikke-reduserbart forhold i studien. Derfor avgrenses ikke studien til å omhandle spesifikke vanskeområder eller andre forhold som har betydning for opprinnelsen av henvisningen til PPT.
Studiens teorigrunnlag bygger på lov- og regelverk og ulike teoretiske perspektiv på barns medvirkning. Teorigrunnlaget er vidt utformet, og har til hensikt å belyse empiriske funn med problemstillingen som omdreiningspunkt.
Den metodiske fremgangsmåten er forankret i den kvalitative forskningstradisjon og består av tre semistrukturerte forskningsintervju. Samtalen i intervjuene har sentrert seg om hvordan PP-rådgiverne forstår barns medvirkning i sakkyndighetsarbeidet. Intervjuene er senere transkribert og analysert ved bruk av tematisk analyse. Dette la grunnlag for en diskusjon om forståelser av barns medvirkning som begrep og fenomen, barnets stemme, PP rådgiverens forståelse av betingelser eller forutsetninger for medvirkning og forholdet mellom makt og
medvirkning.
Sammenfattet og oppsummert tyder funn på at medvirkning forstås som et komplekst begrep og fenomen i sakkyndighetsarbeidet. Forståelsene ser ut til å variere og bygge på den individuelle PP-rådgiverens erfaring, skjønn og praksis.