SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
Abstract
Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra konstruktivt til kunnskapsutviklingen i scenekunstfeltet for barn, både i form av forestillinger for barn, forskning og formidling. Prosjektet var rettet mot kunstnere, pedagoger, kunstformidlere, forskere, produsenter, studenter og andre aktører i feltet [...] I dette kapitlet diskuteres SceSam-prosjektet derfor i lys av både kulturpolitiske, kunstfaglige og forskningsmetodiske perspektiver. Hensikten er å vise hvordan prosjektet kan forstås som et svar på ulike behov i feltet scenekunst for barn og unge, og som et forsøk på å løse noen konkrete utfordringer knyttet til forholdet mellom teori og praksis. Først ser vi nærmere på bakgrunnen, og hvordan et generelt behov for forskning danner utgangspunktet for SceSam. Deretter diskuteres prosjektets tverrfaglige profil og valget av interaktive dramaturgier som tematisk fokus. SceSam-prosjektet plasseres innenfor et samtidig estetisk, kunstfaglig og barnekulturfaglig teorifelt. I den siste delen gir vi en analyserende drøfting av prosjektets forestillinger i lys av SceSams arbeidsmodell.