dc.contributor.author | Mørland, Bodil | |
dc.contributor.author | Groven, Berit | |
dc.contributor.author | Hoven, Grete | |
dc.contributor.editor | Lyngseth, Else Johansen | |
dc.contributor.editor | Mørland, Bodil | |
dc.date.accessioned | 2018-04-11T11:21:40Z | |
dc.date.available | 2018-04-11T11:21:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 9788205495968 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2493635 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i et aksjonsforskningsprosjekt vil vi i dette kapitlet løfte fram barnehagepersonalets sentrale rolle som brobyggere mellom voksne og barn og mellom barn, for at alle barn skal få muligheter til å delta i lek og samhandling ut fra sine forutsetninger. Det overordnede målet med prosjektet var heving av barnehagepersonalets kompetanse om lek, med særlig vekt på barn med nedsatt funksjonsevne og/eller alvorlig sykdom. I den forbindelse ble det brukt tre arbeidsformer parallelt: loggskriving, fellessamlinger med forelesninger og planleggings- og refleksjonsmøter. Underveis og avslutningsvis gjennomførte forskerne evalueringer, og i kapitlet presenteres og diskuteres resultatene. Som bakgrunn for diskusjonen vil vi også kort presentere tidligere forskning om lek, kompetanseheving og læring. Aksjonsforskning ble valgt som metode i prosjektet fordi metoden kjennetegnes ved å ha både en handlings- og en forskningskomponent med siktemål å endre praksis. Vi ser også sammenhenger mellom denne forskningsmetoden og syn på læring og kompetanse. Følgende problemstilling dannet ugangspunkt for prosjektet: Hvordan kan prosjektets arbeidsformer bidra til å heve barnehagepersonalets lekkompetanse i arbeid med barn som er sårbare i lek og samhandling? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Gyldendal Akademisk | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Tidlig innsats i tidlig barndom | nb_NO |
dc.title | Lek i spesialpedagogisk arbeid : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 113-133 | nb_NO |
dc.description.localcode | vit-2017 | nb_NO |