Lek i spesialpedagogisk arbeid : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
Chapter
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2493635Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med utgangspunkt i et aksjonsforskningsprosjekt vil vi i dette kapitlet løfte fram barnehagepersonalets sentrale rolle som brobyggere mellom voksne og barn og mellom barn, for at alle barn skal få muligheter til å delta i lek og samhandling ut fra sine forutsetninger. Det overordnede målet med prosjektet var heving av barnehagepersonalets kompetanse om lek, med særlig vekt på barn med nedsatt funksjonsevne og/eller alvorlig sykdom. I den forbindelse ble det brukt tre arbeidsformer parallelt: loggskriving, fellessamlinger med forelesninger og planleggings- og refleksjonsmøter. Underveis og avslutningsvis gjennomførte forskerne evalueringer, og i kapitlet presenteres og diskuteres resultatene. Som bakgrunn for diskusjonen vil vi også kort presentere tidligere forskning om lek, kompetanseheving og læring. Aksjonsforskning ble valgt som metode i prosjektet fordi metoden kjennetegnes ved å ha både en handlings- og en forskningskomponent med siktemål å endre praksis. Vi ser også sammenhenger mellom denne forskningsmetoden og syn på læring og kompetanse. Følgende problemstilling dannet ugangspunkt for prosjektet: Hvordan kan prosjektets arbeidsformer bidra til å heve barnehagepersonalets lekkompetanse i arbeid med barn som er sårbare i lek og samhandling?