dc.description.abstract | Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i et barns liv og/eller tidlig i en vanskeutvikling. I dette kapitlet vektlegges tidlig innsats i tidlig barndom. Forebygging inngår i definisjonen av faget spesialpedagogikk og representerer slik en lang tradisjon i blant annet pedagogisk og spesialpedagogisk virke. Både spesialpedagogisk hjelp, forebygging og tidlig innsats inngår i en offentlig og tverrfaglig debatt om gode betingelser for barns utvikling, lek og læring. Dette kapitlet bygger på et tverrfaglig tilfang, i hovedsak fra spesialpedagogikk og psykologi, begrunnet i temaets sammensatte kunnskapsgrunnlag. I dette kapitlet gis en viss historisk og ideologisk bakgrunn og en teoretisk forankring av begrepene forebygging og tidlig innsats, samt faglige begrunnelser for tiltak med vekt på barn som er eller vurderes som sårbare i utviklingen. | nb_NO |