Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGroven, Berit
dc.contributor.authorRostad, Anne Margrethe
dc.contributor.editorLyngseth, Else Johansen
dc.contributor.editorMørland, Bodil
dc.date.accessioned2018-04-11T10:48:48Z
dc.date.available2018-04-11T10:48:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788205495968
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493615
dc.description.abstractTidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i et barns liv og/eller tidlig i en vanskeutvikling. I dette kapitlet vektlegges tidlig innsats i tidlig barndom. Forebygging inngår i definisjonen av faget spesialpedagogikk og representerer slik en lang tradisjon i blant annet pedagogisk og spesialpedagogisk virke. Både spesialpedagogisk hjelp, forebygging og tidlig innsats inngår i en offentlig og tverrfaglig debatt om gode betingelser for barns utvikling, lek og læring. Dette kapitlet bygger på et tverrfaglig tilfang, i hovedsak fra spesialpedagogikk og psykologi, begrunnet i temaets sammensatte kunnskapsgrunnlag. I dette kapitlet gis en viss historisk og ideologisk bakgrunn og en teoretisk forankring av begrepene forebygging og tidlig innsats, samt faglige begrunnelser for tiltak med vekt på barn som er eller vurderes som sårbare i utviklingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherGyldendal Akademisknb_NO
dc.relation.ispartofTidlig innsats i tidlig barndomnb_NO
dc.titleForebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innrammingnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber20-47nb_NO
dc.description.localcodevit-2017nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel