• Barnehagen som integreringsarena 

      Stevens, Åsta Maria (Master thesis, 2023)
      I denne oppgaven engasjerer jeg meg i hvordan barnehagen som integreringsarena blir forstått av barnehagelærere. Med et kritisk forskningsblikk og vitenskapsteoretiske rammer fra kritisk realisme, møter jeg disse forståelsene ...
    • Hvordan kan man bruke Pushwagners verk i barnehagen? 

      Karlsen, Ida Johanne Coleman (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg kom med ideen å lage et prosjekt basert på Pushwagners verk for at barna skulle bli mer oppmerksomme med fordelene ved hvordan det er å være ulike. Vi alle ser ulike ut, har forskjellige interesser og det er noe som ...
    • Inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen 

      Johannessen, Linnea Hoff (Master thesis, 2021)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke forståelser, erfaringer og holdninger kan gjenfinnes blant barnehagelærere knyttet til arbeidet med inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen? Har jeg forsøkt å få mer innsikt ...
    • Musikk, selvfølelse og fellesskap 

      Kristoffersen, Johanna (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen forteller oss at «opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Den forteller også at personalet ...
    • Musikkens påvirkning på barns uttrykk: hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers uttrykk? 

      Wenge, Mathilde Fredrikke (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstillingen har endret seg flere ganger før jeg begynte på min skriveprosess. Jeg hadde tidlig en klar tanke om at det var musikk jeg ville skrive om, men en mer konkret problemstilling hadde jeg ikke tenkt så mye ...
    • Stillhet 

      Hogganvik, Ellin Andrea (Bachelor thesis, 2021)
      I barnehagen er det mye lyd, dette er et faktum. En del av lyden er naturlig og ønsket, mens en annen del kan være skadelig og uønsket. Når lyden er uønsket defineres det som støy eller bråk. Dette gjelder spesielt når ...
    • Strategisk ledelse mot bærekraft 

      Guillemot, Chantal Marie-Françoise (Master thesis, 2021)
      Temaet for studien er strategisk ledelse mot bærekraft, der målet er å finne ut av problemstillingen: «Hvordan kan strategisk ledelse bidra til å utvikle barnehagen i en bærekraftig retning?». Jeg har brukt kvalitativ ...
    • De yngste barnas samspill gjennom musikk: hvordan kan barnehagen styrke det sosiale samspillet mellom de yngste barna ved hjelp av musikk? 

      Forsland, Kine Amalie (Bachelor thesis, 2020)
      Musikk kan være et felles språk, og både barna og vi voksne trenger ikke store forutsetninger for å oppleve et fellesskap når det drives med musikk. «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for ...