Select a community to browse its collections.

  • Does time extend asymmetrically into the past and the future? A multitask crosscultural study 

    Callizo-Romero, Carmen; Tutnjević, Slavica; Pandza, Maja; Ouellet, Marc; Kranjec, Alexander; Ilić, Sladjana; Gu, Yan; Göksun, Tilbe; Chahboun, Sobn; Casasanto, Daniel; Santiago, Julio (Peer reviewed; Journal article, 2022)
    Does temporal thought extend asymmetrically into the past and the future? Do asymmetries depend on cultural differences in temporal focus? Some studies suggest that people in Western (arguably future-focused) cultures ...
  • Utbredelse av konsepter i norske barnehager 

    Lund, Åse; Franck, Karianne; Juritsen, Trine Lise; Østmoen, Jostein Paulgård; Wilhelmsen, Terese (Peer reviewed; Journal article, 2022)
    I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ...
  • Men in early childhood education and care: on navigating a gendered terrain 

    Bhana, Deevia; Moosa, Shaaista; Xu, Yuwei; Emilsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2022-05-09)
    Globally, the underrepresentation of men in the Early Childhood Education and Care (ECEC) workforce is ongoing and has been largely attributed to the construction of ECEC as ‘women’s work’. Men’s involvement in ECEC can ...
  • Materialer og møteplasser i barnehagen 

    Stokken, Pauline (Bachelor thesis, 2021)
    Du vet når du har samlet løv i en haug om høsten, og bare må hoppe i det? Sånn vil jeg at ungene skal føle det når de kommer til en ny møteplass i barnehagen.» (Fritt gjengitt fra intervju). Slik beskrev den ene informanten ...
  • Å møte barnas dans 

    Flø, Karen Hammervik (Master thesis, 2021)
    Barns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å ...

View more