Viser treff 381-400 av 1143

    • Children’s Rough-and-Tumble Play in a Supportive Early Childhood Education and Care Environment 

      Storli, Rune (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      While a growing body of evidence highlights the benefits of rough-and-tumble play (R&T) in young children, it remains one of the most challenging kinds of play to support in early childhood education and care environment ...
    • Researching research affects: in-between different research positions 

      Johansson, Lolita; Moe, Merete; Nissen, Kjersti (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      A significant amount of research has highlighted the different ontological and epistemological dimensions of insider and outsider research positions. In the field of education, this topic could benefit from more research. ...
    • Musikk for og med barn med særskilte behov 

      Kleiven, Pernille (Bachelor thesis, 2021)
      Bakgrunnen for at jeg endte opp med valgt tema, «musikk for og med barn med særskiltebehov», er fordi jeg selv har hatt erfaring med dette i flere praksisperioder, samt på privaten. Praksisfortellingen ovenfor har også ...
    • Emerging empowerment of international students: how international student literature has shifted to include the students’ voices 

      Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Social isolation has been a central focus within international student research, especially with regard to international/host national relations. While a worthy area of study, we argue that the sheer volume of such research ...
    • Extending the Field of Extended Language: A Literature Review on Figurative Language Processing in Neurodevelopmental Disorders 

      Chahboun, Sobh; Kvello, Øyvid; Page, Alexander Gamst (Journal article, 2021)
      Figurative and extended uses of language are nonliteral utterances such as irony, sarcasm, and idioms and comprise a core part of social interaction. Children with typical development (TD) show a progressive adultlike ...
    • Livsmestring og Helse 

      Oterhals, Marie (Bachelor thesis, 2021)
      1. januar 2020 trådde et tillegg i barnehageloven omhandlende nulltoleranse for mobbing i barnehagen i kraft og dermed blir barnehagens arbeid med livsmestring høyst aktuelt for barnehagens pedagogiske arbeid. Livsmestring ...
    • Risikofylt lek i naturen 

      Selboe, Iver Andreas (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom egne erfaringer i oppveksten og i praksis gjennom barnehagelærerutdanningen har jeg landet på at risikofylt lek i naturen er noe som engasjerer meg, samtidig som at jeg mener det trengs mer drøfting rundt temaet ...
    • Inkludering av flerspråklig barn i lek 

      Nogva, Sandra (Bachelor thesis, 2021)
      I møte med flerspråklige barn i praksis fikk jeg erfaringer med at det kan være utfordrende å delta i fellesskapet og lek når de ikke snakker fellesspråket. Jeg landet derfor på inkludering av flerspråklig barn i lek som ...
    • De yngste barnas arbeid med leire 

      Moan, Brage Alexsander (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg har i løpet av de siste årene fattet interesse for materialet leire. Det har blitt en lidenskap for meg privat, men også noe jeg har forsøkt å ta med meg videre inn i barnehagen. Når det kommer til valg av problemstilling ...
    • Hvilke argumenter gis for og imot å servere svinekjøtt i en flerkulturell barnehage? 

      Opland, Emma Marie (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet for oppgaven er noe jeg interesserer meg sterkt for og noe jeg ønsker å vektlegge som barnehagelærer. Jeg ønsket en problemstilling som handler om flerkulturelt mangfold, samtidig som jeg ønsket at det skulle være ...
    • Matglede og gode matopplevelser på tur i barnehagen 

      Røst, Sigrun Elisabeth Hillestad (Bachelor thesis, 2021)
      Måltidet er en stor del av barnas barnehagehverdag og av egeninteresse ønsker jeg å fokusere på måltidet på tur. Når man er på tur i et udefinerbart område, der barna gjerne har en annen tolkning av omgivelsene enn de har ...
    • Trygghet i tilvenning for 1-åringen 

      Sandø, Solveig (Bachelor thesis, 2021)
      Formulering av problemstillingen var viktig for meg for å få dekt det jeg ville belyse i oppgaven min. Jeg var usikker på hvor jeg ville legge fokuset og hvordan problemstillingen min skulle belyse det jeg ville skrive om ...
    • Personalets rolle i de eldste barns utelek i barnehagen 

      Naalsund, Silje (Bachelor thesis, 2021)
      Valg av problemstilling har jeg gjort ut ifra egne interesser og nysgjerrighet på bakgrunn av tidligere observasjoner i praksisperioder. Jeg vil undersøke personalets rolle i uteleken, og hvordan de opplever seg selv, men ...
    • Sosial kompetanse og aldershomogen organisering 

      Schjetne, Kine (Bachelor thesis, 2021)
      Vi ser stadig en økning i ett-åringer som begynner i barnehagen. Fra 2019 til 2020 økte antall ett-åringer i norske barnehager med 1,8 prosentpoeng (Statistisk Sentralbyrå, 2021). De minste barna i barnehagen har ulike ...
    • Familier med fluktbakgrunn i barnehagen 

      Saksvik, Cornelia (Bachelor thesis, 2021)
      Samfunnet vårt blir beriket med flyktninger hvert år som skal bli en del av det norske samfunnet, derfor er det viktig at barnehagepersonalet har kunnskap om hvordan vi kan inkludere dem i barnehagen på en best mulig måte. ...
    • Livsmestring i voksen – barn – relasjonen 

      Remøy, Nadine Giske (Bachelor thesis, 2021)
      Livsmestring sier noe om hvordan man håndterer livet, både i medgang og i motgang. Dette begrepet er komplekst og vil belyses gjennom fokus på sensitivitet og trygghet i voksen – barn relasjonen; viktige fundament i et ...
    • Omsorgssvikt 

      Sletten, Kristine Jonassen (Bachelor thesis, 2021)
      Ved valg av problemstilling var jeg veldig opptatt av å se på hvordan de ansatte arbeider sammen for å skape trygghet for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt. I 2017 ble livsmestring og helse en del av barnehagens ...
    • Gjenbruksmaterialer i kreative prosesser 

      Pettersen, Tina Josefine (Bachelor thesis, 2021)
      Bærekraft og miljø er veldig interessante og ikke minst viktige tema, og for meg hører dette sammen med gjenbruk. Jeg ønsker å finne ut av hvordan barnehagene jobber med dette, og jeg tenker at disse temaene må nevnes når ...
    • Foreldresamarbeid 

      Pladsen, Ida Kristine (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg ble nysgjerrig på om det jeg hadde lest i teori bøkene stemte overens med foreldrenes egne ønsker og opplevelser. Den første problemstillingen jeg prøvde ut handlet derfor om dette, men den problemstillingen var for ...
    • Guided play: From instruction to creativity when constructing automata 

      Bidarra, Graça; Vaz-Rebelo, Piedade; Thiel, Oliver; Alferes, Valentim; Silva, Isabel; Barreira, Carlos; Santos, A.; Almeida, Jorge; Machado, I; Conceição, A.; Bartolleti, Corinna; Ferrini, Francesca; Josephson, Joel; Kostova, Nelly (Journal article, 2020)
      Play is a very important activity for children development and there are evidences that it can be an added value when used for educational purposes. Research about how to integrate play in education points to the importance ...