Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 601-620 of 1143
-
Barnehageledelse i møte med tilkallingshjelp: en undersøkelse om hva ledelsen gjør av forberedelese, mottakelse og oppfølging av tilkallingshjelp fra bemanningbyrå og tilkallingshjelpens opplevelse av dette.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvordan barnehagens ledelse arbeider med forberedelse, mottakelse og oppfølging av tilkallingshjelp fra bemanningsbyrå. Oppgaven inneholder perspektiver fra en enhetsleder, ... -
Styreres arbeid med barnehagebasert kompetanseutvikling: En kvalitativ undersøkelse om hvordan ulike barnehagestyrere arbeider med kompetansestrategien 'Kompetanse for fremtidens barnehager, revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-22' med fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og hensikt: Temaet for oppgaven er kompetanseutvikling, der barnehagestyrerne er gitt et særlig ansvar for å lede endring- og utviklingsprosesser i barnehagen. I barnehagesektoren er barnehagebasert kompetanseutvikling ... -
Ledelse er svaret, men hva er problemet? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget i perioden 2006-2019
(Master thesis, 2020)Det ser ut til å være en sammenheng mellom den utdanningspolitikk som blir presentert i meldinger til Stortinget og den forståelse og kunnskap forskningen produserer om barnehageledelse, for eksempel gjennom at forskningen ... -
Å forstå utagerende atferd - om å finne barnet og gå sammen med det
(Bachelor thesis, 2020)Det er mange grunner til at det ble nettopp dette temaet. Mange av grunnene er barn som har gått i en barnehage jeg har jobbet i som vikar, assistent eller student, og som personalet har opplevd som utfordrende å forstå. ... -
Foreldreveiledning i barnehagen: hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med foreldreveiledning
(Bachelor thesis, 2020)Foreldresamarbeid har tradisjonelt stått sterkt i barnehagen, men i de siste årene har også foreldreveiledning blitt mer brukt (Glaser, 2018, s. 66). I Rammeplanen for barnehagen innhold og oppgaver (kunnskapsdepartementet ... -
Bevegelse i innerommet: hvordan kan et rom som er fleksibelt innredet påvirke toddlerens bevegelsesmønster
(Bachelor thesis, 2020)Som barnehagelærerstudent med vekt på natur og friluftsliv har jeg brukt denne bacheloroppgaven til å undersøke et tema som interesserer meg. Jeg ønsket å gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt, hvor jeg kunne være med ... -
De yngste barns bruk av overgangsobjekt: hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom barnehagehverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Jeg ønsket å finne ut om praksisen i barnehagene og hva som påvirket denne praksisen. Derfor ble min problemstilling som følger: «Hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom ... -
Spenningsfeltet mellom individ og fellesskap: Hvordan går personalet fram i arbeidet med å se barnet som et individ og å se barnet som en del av fellesskapet?
(Bachelor thesis, 2020)Hvert år siden 2005 har barnehagene begynt å markere barnehagedagen. Formålet er å synliggjøre arbeidet som blir gjort, og innholdet som er i dagens barnehager. I år var fokuset på tilhørighet med slagordet «Ulike sammen». ... -
Utviklingen av undring i barnehagen: Hvordan har synet på undring utviklet seg i løpet av de siste tiårene?
(Bachelor thesis, 2020)I en av mine praksisperioder i løpet av min tid ved DMMH havnet jeg på en småbarnsavdeling hvor mange av barna ikke hadde mye verbalt språk enda. En dag vi gikk på tur i snøen snublet et av barna like ved en bekk, slik at ... -
Eksperimentering med naturfenomen i barnehagen: en bacheloroppgave om barns undring, glede og engasjement over naturvitenskapelige eksperimenter
(Bachelor thesis, 2020)Eksperimenter og praktiske aktiviteter i skolen har vekket stor realfaglig begeistring hos meg. Jeg syns det er spennende å utforske forskjellige fenomen, samt gjennomføre ulike eksperimenter og forsøk. Plutselig kan det ... -
Eksperimenter og de yngste barna: Hvordan kan barnehageansatte arbeide for å avle undring og nysgjerrighet for naturfaglige fenomener ved bruk av eksperimenter blant de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Rammeplan for barnehagen (heretter omtalt som rammeplanen) har et stort fokus på barns nysgjerrighet rundt naturfenomener, noe som gjør mitt tema og problemstilling relevant for dagens barnehage. Det står blant annet at ... -
Foreldresamarbeid: "Hvordan opplever ansatte i NN barnehage endringer i samarbeid med foreldre?"
(Bachelor thesis, 2020)I løpet av mine praksisperioder i studiet har foreldresamarbeid vært et av de fagområdene jeg har likt godt å jobbe med. Jeg synes det har vært spennende å møte og bli kjent med ulike foreldre, og sett verdien av å knytte ... -
Barn i sorg: På hvilken måte kan barnehagepersonell støtte barn som opplever sorg etter dødsfall i nære relasjoner?
(Bachelor thesis, 2020)For å ikke gjøre forskningen for stor er det naturlig å gjøre noen valg for å avgrense bacheloroppgaven. Mitt overordnede tema er sorg. Forskningsspørsmålet er: På hvilken måte kan barnehagepersonell støtte barn som opplever ... -
Barns mestringsmuligheter i en påkledningssituasjon: Hvordan kan personalet i barnehagen arbeide for å skape mestringsmuligheter for de yngste barna i påkledningssituasjonen?
(Bachelor thesis, 2020)De yngste barnas mestringsmuligheter er i seg selv et stort og omfattende tema. Jeg har valgt å fokusere på mestringsmuligheter i en påkledningssituasjon for å avgrense oppgavens innhold. Jeg har igjen valgt å fokusere på ... -
Barns selvstendighet: hvordan jobber ansatte i barnehagen med barns selvstendighet i dagligdagse situasjoner?
(Bachelor thesis, 2020)I min siste praksisperiode i tredje klasse, hadde jeg praksis i en barnehage som jobber mye og bevisst med at barn skal medvirke mest mulig i hverdagen sin. Jeg ble veldig imponert av treåringene som skrapte, skylte og ... -
"Vi må starte i barnehagen": Å fremme psykisk helse gjennom relasjonsarbeid
(Bachelor thesis, 2020)God psykisk helse er viktig for barns utvikling og evne til mestring (Skogen, Smith, Aarø, Siqveland & Øverland, 2018, s. 23). Barnehagen er en arena for å forebygge psykisk uhelse fordi 93.5% av alle barn fra to til seks ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig: hvilken betydning har personalets holdninger og kompetanse for om barn med utagerende atferd opplever mestring i hverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Alle barn har rett til å bli møtt med respekt, forståelse og omgivelser rundt dem som respekterer dem for den de er. Vi er alle ulike, og våre forutsetninger og behov har store variasjoner. Likevel har alle barn rett til ... -
Å dekke omsorgssvikt i barnehagen: Hvordan kan barnehagen avdekke og forebygge omsorgssvikt?
(Bachelor thesis, 2020)Mange barn lever i en risiko- eller omsorgssviktsituasjon, og barn som utsettes for ulike former for omsorgssvikt har større risiko for å utvikle fysiske og psykiske helseproblemer. Tall fra nasjonal undersøkelse viser at ... -
"Vi kan hjelpe barna slik at de tar på seg regntøyet når stormen kommer": En oppgave om psykisk helsefremmende arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I 2017 ble norske barnehager introdusert for en ny rammeplan; med gjenkjennelig innhold, ble den forhenværende rammeplanen utviklet med nye fremstillinger og andre vilkår. Blant ferske inntrykk dukket «livsmestring» opp ... -
Veien fra en dårlig magefølelse: Hvordan arbeider barnehagen med å følge opp personalets dårlige magefølelse knyttet til barns omsorgssituasjon?
(Bachelor thesis, 2020)Barnehagen er en betydningsfull arena i de fleste barns liv, og har en viktig oppgave knyttet til å oppdage om barn blir utsatt for omsorgssvikt. Ifølge statistisk sentralbyrå går 92,2% av barn mellom 1-5 år i barnehage ...