Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 774-793 av 1143
-
Musikkglede i samlingsstund
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har gjennom både arbeid og praksis i barnehager observert barnehager som både tar i bruk og ikke tar i bruk samlingsstunder. Noe som gjorde meg nysgjerrig. Hvorfor burde vi barnehagelærere ta i bruk samlingsstund i ... -
Musikkinstrument i barnehagen: Hvordan kan personalet inspirere til bruk av musikkinstrument i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan personalet inspirere til utforsking og bruk for musikkinstrumenter? -
Musikkompetanse og ulike syn på musikk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis kan førskulelærarens musikkompetanse påverke personalet sine holdningar til musikk i barnehagen? -
Musikkopplevelser for og med barn
(Bachelor thesis, 2021)I rammeplanen under fagområdet «Kunst, kultur og kreativitet», står det skrevet at barnehagen skal «motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle ... -
Musisering i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan gi barn muligheten til å musisere i barnehagen? -
Mye på spill - å skape ny virkelighet
(Rapport;, Research report, 2017-04)Dette er en rapport fra et pedagogisk utviklingsarbeid gjort ved DMMH. Den presenterer et prosjekt som omhandler en konflikt i en studentgruppe og den framskriver et konflikthåndteringsforløp ut fra dramaturgiske og ... -
Møte med barn i sorg og krise
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan jobber personalet i to barnehager i Namsos kommune med barn som opplever sorg og krise? -
Møte mellom barn og voksen: samspill i praksis
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har både sett og, som barn, selv opplevd det jeg mener kan beskrives som dårlig, eller i alle fall mindre god kvalitet i voksen-barn-samspill. Jeg har også sett og opplevd det som etter min mening er god kvalitet i ... -
Møtet mellom pedagogen og skuespilleren i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan jeg som pedagogisk leder nyttiggjøre kompetansen til en skuespiller i barnehagen? -
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I studien undersøker vi hvordan grensekryssingen mellom arbeidet og styrerutdanningen bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i rollen som leder i barnehager. Det teoretiske rammeverket er Biestas (2014) ... -
Natur- og friluftsbarnehagers arbeid med musikk: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ? -
Natur- og friluftslivsstudenters syn på natur: hva mener Natur- og friluftslivsstudenter ved DMMH er viktig for pedagogisk arbeid i natur
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen er som følger; «Hva opplever Natur og friluftslivstudenter ved DMMH som viktig for pedagogisk arbeid med barn i naturen?». Den har som hensikt å belyse de tanker som disse studentene har om naturen, og ... -
Naturen som arena for barns læring: Hvordan erfarer barnehagelærer naturen som en arena for barns læring?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer barnehagelærere naturen som en arena for barns læring? -
Naturglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven er formålet å løfte opp temaet naturglede i barnehagen, hvor jeg skal undersøke hvilke erfaringer pedagogiske ledere har med å tilrettelegge for at barn kan oppleve naturglede i barnehagen. Naturglede ... -
Når et barns omsorgssituasjon vekker bekymring
(Bachelor thesis, 2022)Ifølge statistisk sentralbyrå, hadde 93,4% av barn i alderen 1-5 år plass i barnehagen i 2021 (SSB, 2022). Som ansatt i barnehage, møter man et mangfold av både barn og voksne. Dessverre er det slik at noen barn ikke har ... -
Når omgivelsene blir til lek
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan tar barna i bruk det fysiske miljøet til sin rollelek om vinteren ? -
Nedgang i Reggio Emilia inspirerede barnehageprofiler
(Master thesis, 2021)Reggio Emilia inspirationen har haft stor indflydelse i verden og der er brugt mange ressourcer på at fremme Reggio Emilia inspirationen indenfor det norske barnehagefelt. Den populære Reggio Emilia inspirerede barnehageprofil ... -
Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet
(Chapter, 2017)Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ... -
Norwegian preschool children´s knowledge about some common wild animal species and their habitats
(Peer reviewed; Journal article, 2023-09)It is crucial that future generations have the knowledge about nature and the willingness to make right decisions for sustainable development, including the halt of global biodiversity loss. Perception of species and the ... -
«Nu var du liksom mamman og æ var bebien» : om hvordan voksne kan forholde seg til barns dramatiske lek
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan voksne forholde seg til barns dramatiske lek?