Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 699-718 av 1143
-
Medvirkning i barnehagen for barn med ekspressive kommunikasjonsvansker
(Master thesis, 2022)Jeg har i studiet sett nærmere på tre spesialpedagogers erfaringer på barns medvirkning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter for medvirkning beskriver tre spesialpedagoger at barn med ekspressive ... -
Medvirkning i barnehagen: hvordan blir medvirkning forstått og praktisert av personalet i en barnehage som har fokus på inkludering?
(Bachelor thesis, 2020)Barns medvirkning er et sentralt tema i dag, spesielt etter paradigmeskifte mellom «human becomings» og «human beings» (Kristiansen, 2012, s. 189). Det å se på barnet som et subjekt fremfor et objekt gjør at barns medvirkning ... -
Medvirkning og de yngste barna i barnehagen: Kroppslig- og non-verbal kommunikasjon
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva mener barnehagelærere ligger i begrepet medvirkning, og hvordan jobbes det med medvirkning blant de yngste barna i barnehagen? -
Medvirkning og demokrati i barnehagen: Hvordan kan barnekonferanse fungere som metode for å legge til rette for barns medvirkning i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan barnekonferanse fungere som metode for å legge til rette for barns medvirkning? -
Meiningsskaping i leik: Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Korleis skaper barn meining av materiell når dei leikar -
Men in early childhood education and care: on navigating a gendered terrain
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05-09)Globally, the underrepresentation of men in the Early Childhood Education and Care (ECEC) workforce is ongoing and has been largely attributed to the construction of ECEC as ‘women’s work’. Men’s involvement in ECEC can ... -
Meningsskaping blant flerspråklige barn
(Master thesis, 2023)I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver heter det at «Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer» (Kunnskapdepartementet, 2017a, s. 27). Barn i en flerspråklig gruppe har et mangfold av ... -
Men’s career choices in early childhood education and care–an embodied intersectionality perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The workforce in early childhood education and care (ECEC) is highly gender-segregated with a majority of women. Gender-sensitive professionalization is regarded a way to recruit more men, but there is a call for more ... -
Mestring eller utilstrekkelighet?
(Master thesis, 2023)Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan fremmes pedagogiske lederes mestringsopplevelse i arbeid med barn med atferdsvansker i barnehagen? Oppgaven tar utgangspunkt i fire kvalitative dybdeintervju av pedagogiske ... -
Mestring under måltidet: Hvordan kan de ansatte legge til rette for mestring hos de yngste barna under måltidet?
(Bachelor thesis, 2020)Livsmestring er et forholdsvis nytt begrep i Rammeplanen. Under kapittelet om livsmestring og helse i Rammeplanen står det blant annet at: «Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd ... -
Minoritet+markering=sant?
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom arbeidserfaring som barne- og ungdomsarbeider opplevde jeg at minoritetsfamiliers merkedager/helligdager ble så si aldri markert. Ofte kunne jeg møte mennesker i lokalsamfunnet som hadde en problemorientert tilnærming ... -
Minoriteters integrering inn i barnefellesskapet
(Bachelor thesis, 2023)Jeg så for meg et scenario hvor et barn på rundt fire år som hadde opplevd krig, utrygghet og flukt kom til Norge. Til en barnehage med barnehagelærere og det norske samfunnet. Slike scenarioer er det mange av. Hvordan kan ... -
Minoritetsforeldres forståelse for lekens verdi: Hvilken forståelse har minoritetsforeldre for lekens verdi?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvilken forståelse har minoritetsforeldre for lekens verdi? -
Minoritetsspråklige mødres møte med norske barnehager
(Bachelor thesis, 2023)Rammeplanen for barnehagen har flere formuleringer om viktigheten av foreldresamarbeid og foreldres medvirkning. I tillegg sier den noe om at barnehagen skal fremme mangfold og gjensidig respekt. Blant annet står det at ... -
Mobbeåtferd i barnehagen: Ein kvalitativ studie av mobbeåtferd, PPT sitt systemretta arbeid og mobbeførebyggande arbeid i barnehagen.
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Kva tankar og erfaringar har tilsette i PPT rundt mobbeåtferd i barnehagen, og korleis kan PPT arbeide systemretta for å forebygge mobbing i barnehagen? -
Moderne natur- og friluftsbarnehagers administrative utfordringer og politiske påvirkningskraft. Natur- og friluftsbarnehagens utfordringsbilde, hvordan påvirkes politiske prosesser og hvilke administrative utfordringer står de overfor
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: På hvilke måter kan kommunesamarbeid og administrative oppgaver utfordre driften til natur- og friluftsbarnehager? -
Morgenstund – gull i munn?
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan legge til rette for trygg overgang fra foreldreomsorg til barnehagedag, for de yngste barna om morgenen i oppstartsfasen? -
Morsrollen og profesjonsrollen barnehagelærer
(Bachelor thesis, 2022)Problemstillingen jeg har valgt for min bacheloroppgave er bestemt på grunnlag av egne interesser, nysgjerrighet og bakgrunnen som er beskrevet ovenfor med utgangspunkt i tre hovedfaktorer. (Kapittel 1.1). Problemstillingen ... -
Mot til å stå i det ufullkomne
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Dette kapitlet handler [...] om barnehagelærerens mot, særlig sett fra et etisk perspektiv. Det handler om hva en barnehagelærer og student bør være modig med hensyn til, hva som kan hindre et slikt mot, og hvordan vi kan ... -
Motivasjon
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan jobber pedagogisk leder med motivasjon blant sine medarbeidere på en barnehageavdeling og hvordan opplever personalet at dette påvirker dem?