Minoritetsspråklige mødres møte med norske barnehager
Abstract
Rammeplanen for barnehagen har flere formuleringer om viktigheten av foreldresamarbeid og foreldres medvirkning. I tillegg sier den noe om at barnehagen skal fremme mangfold og gjensidig respekt. Blant annet står det at barnehagen skal bidra til at alle kan føle seg sett og anerkjent for den de er og bruke mangfold som en ressurs i det pedagogiske arbeidet (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 9). Dette har gjort meg nysgjerrig på hvordan de minoritetsspråklige foreldrene faktisk opplever å bli møtt av barnehagen i Norge. Det finnes heller ikke mye forskning på dette området. Jeg bestemte meg derfor for at dette skulle være det overordnede tema i min bacheloroppgave.
Med utgangspunkt i dette, mine personlige interesser og faglige nysgjerrighet, begrenset jeg tema til å omhandle minoritetsspråklige mødre, og formulerte problemstillingen: Hvordan opplever tre minoritetsspråklige mødre møtet med norske barnehager? Formålet med denne oppgaven er dermed å få innsikt i- og forståelse for hvordan tre mødre med en annen kulturell bakgrunn og et annet førstespråk enn norsk, opplever møtet med barnehagen i Norge.