Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 688-707 av 1143
-
Matglede og gode matopplevelser på tur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Måltidet er en stor del av barnas barnehagehverdag og av egeninteresse ønsker jeg å fokusere på måltidet på tur. Når man er på tur i et udefinerbart område, der barna gjerne har en annen tolkning av omgivelsene enn de har ... -
Mathematikangst bei angehenden frühpädagogischen Fachkräften: Bedeutsam für professionelles Wissen und Wahrnehmung von mathematischen Inhalten im Kita-Alltag?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Die Fähigkeit, mathematische Inhalte in Spielsituationen der Kindertagesstätte zu identifizieren, um diese für eine angemessene Förderung mathematischer Kompetenzen bei Kindern zu nutzen, kann als ein wesentlicher Bestandteil ... -
Måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan påvirker den frie dagsrytmen måltidsituasjonene i NN barnehage? -
Måltid og ernæring i ein friluftsbarnehage
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis legg friluftsbarnehagen XX tilrette for måltid? Kva får barna i seg av mat i løpet av ei veke i barnehagen? -
Måltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Jeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, ... -
Måltidet som ble en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan arbeider en barnehage med måltidene som en del av det pedagogiske arbeidet ? -
Måltidet, mer enn bare mat
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hva kan være en god måltidsituasjon i barnehagen? -
Måltidsglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven skal jeg se på holdningene til personalet i barnehagen og hvordan disse påvirker måltidsgleden hos de yngste barna. Etter flere praksisperioder og arbeid ved siden av studiet, har jeg ulike erfaringer ... -
Med Under og brak. Barnehagekonserten i et relasjonelt perspektiv
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilken innvirkning har kunstneriske virkemidler på publikumsrelasjonen i barnehagekonserten? -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
Medarbeidernes motivasjon
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har jobbet i barnehage i 6 år, og har sjeldent opplevd og vært umotivert. Det er gøy å jobbe i barnehagen, det er varierende og det er høyt tempo – akkurat slik jeg liker det. I løpet av de årene har jeg hatt mange ... -
Medvirkning i barnehagen for barn med ekspressive kommunikasjonsvansker
(Master thesis, 2022)Jeg har i studiet sett nærmere på tre spesialpedagogers erfaringer på barns medvirkning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter for medvirkning beskriver tre spesialpedagoger at barn med ekspressive ... -
Medvirkning i barnehagen: hvordan blir medvirkning forstått og praktisert av personalet i en barnehage som har fokus på inkludering?
(Bachelor thesis, 2020)Barns medvirkning er et sentralt tema i dag, spesielt etter paradigmeskifte mellom «human becomings» og «human beings» (Kristiansen, 2012, s. 189). Det å se på barnet som et subjekt fremfor et objekt gjør at barns medvirkning ... -
Medvirkning og de yngste barna i barnehagen: Kroppslig- og non-verbal kommunikasjon
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva mener barnehagelærere ligger i begrepet medvirkning, og hvordan jobbes det med medvirkning blant de yngste barna i barnehagen? -
Medvirkning og demokrati i barnehagen: Hvordan kan barnekonferanse fungere som metode for å legge til rette for barns medvirkning i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan barnekonferanse fungere som metode for å legge til rette for barns medvirkning? -
Meiningsskaping i leik: Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Korleis skaper barn meining av materiell når dei leikar -
Men in early childhood education and care: on navigating a gendered terrain
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05-09)Globally, the underrepresentation of men in the Early Childhood Education and Care (ECEC) workforce is ongoing and has been largely attributed to the construction of ECEC as ‘women’s work’. Men’s involvement in ECEC can ... -
Meningsskaping blant flerspråklige barn
(Master thesis, 2023)I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver heter det at «Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer» (Kunnskapdepartementet, 2017a, s. 27). Barn i en flerspråklig gruppe har et mangfold av ... -
Men’s career choices in early childhood education and care–an embodied intersectionality perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The workforce in early childhood education and care (ECEC) is highly gender-segregated with a majority of women. Gender-sensitive professionalization is regarded a way to recruit more men, but there is a call for more ... -
Mestring eller utilstrekkelighet?
(Master thesis, 2023)Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan fremmes pedagogiske lederes mestringsopplevelse i arbeid med barn med atferdsvansker i barnehagen? Oppgaven tar utgangspunkt i fire kvalitative dybdeintervju av pedagogiske ...