Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 208-227 av 1143
-
Children’s Rough-and-Tumble Play in a Supportive Early Childhood Education and Care Environment
(Peer reviewed; Journal article, 2021)While a growing body of evidence highlights the benefits of rough-and-tumble play (R&T) in young children, it remains one of the most challenging kinds of play to support in early childhood education and care environment ... -
Christmas in Norwegian Kindergartens: How Are Muslim Children Included?
(Peer reviewed; Journal article, 2023-07)Like the rest of Norwegian society, Norwegian kindergartens are becoming increasingly diverse in terms of religion. This is also reflected in the governing documents of kindergartens, which state that they should work with ... -
The co-occurrence between symptoms of internet gaming disorder and psychiatric disorders in childhood and adolescence: prospective relations or common causes?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Internet gaming disorder (IGD) is highlighted as a condition for further study in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fifth Edition (DSM‐5). Some studies indicate that IGD appears comorbid ... -
Competence and citizenship in picturebooks: a reading of Lisa Aisato's Fugl (Bird)
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Since the beginning of the 21st century, the picturebook market has been flooded with books about children's emotions and psychological reactions to traumatic events. This psychological turn has been connected with the ... -
The Content of Norwegian Primary Physical Education: Teachers’ Perspectives on Possibilities and Barriers
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Physical education (PE) in Norway and other countries has been criticized for its emphasis on sports, leading to a misalignment between curriculum intentions and classroom practices. Under-standing the perspectives of PE ... -
Contributions to Sustainability through Young Children’s Nature Play: A Systematic Review
(Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)Nature play with young children has been criticized for lacking the transformative power necessary for meaningfully contributing to sustainability issues. The purpose of this systematic review was to identify outcomes ... -
Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
Dans som kunstform i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Ut fra mine tanker om hva dans som kunstuttrykk i barnehagen er og kan være, var det naturlig for meg å undersøke dette nærmere i mitt bachelorprosjekt. Jeg ville undersøke hva dansen kan gjøre med barn og hvordan barna ... -
"Danse i lag med dåkk!?" : musisk utfoldelse blant barn i alderen 1-3 år
(DMMHs publikasjonsserie;2008:1, Book, 2008) -
De minste barna med spesielle behov
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan de minste barna med spesielle behov sees og møtes i barnehagens toddlerkultur? -
De minste barnas estetiske uttrykk & opplevelser i barnehagen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan personalet møte de minste barnas estetiske uttrykk og opplevelser i formelle og uformelle aktiviteter? -
De minste barnas tilknytning i barnehageoppstart
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan personalet bidra til at de minste barna får en trygg tilknytning til barnehagen, og hvilke tanker har ulike yrkesgrupper rundt dette tema? -
De minste barnas utøvelse av empati : på hvilken måte utøver de minste barna empati og omsorg for hverandre?
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: På hvilken måte utøver de minste barna empati og omsorg for hverandre? -
De stille barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan dramapedagogisk kunnskap bidra til å hjelpe de så kalte «stille barn» i barnehagen, til å bli mer synlige? -
«De var redde for å gjøre vondt verre»: Bearbeiding av barns sorgreaksjoner med utgangspunkt i bildeboka som kommunikasjonsmiddel
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvilken betydning bildeboka kan ha som kommunikasjonsmiddel i barns sorgbearbeiding i barnehagen? -
De voksnes rolle i flerspråklige småbarns andrespråkutvikling: Hvordan støtter de voksne i én barnehage småbarns andrespråkutvikling i hverdagssituasjoner ?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: -
De yngste barna, barnehagens rom og lekemateriell
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan er innredningen tilrettelagt de yngste barnas lek og samspill -
De yngste barnas bruk av overgangsobjekter i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva tenker noen barnehagelærere om bruken av overgangsobjekter for de yngste barna, og hvordan blir bruken av dette praktisert? -
De yngste barnas estetiske væremåte
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagens rom berike de yngste barnas estetiske væremåte? -
De yngste barnas kroppslige kommunikasjon og evne til medvirkning
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan jobbes det med de yngste barnas mange kommunikasjonsformer i barnehagen?