Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 1099-1118 av 1194
-
Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører ... -
Utbredelse av konsepter i norske barnehager
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
(MusPed:Research;, Chapter, 2021)Velkommen til antologien Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker ulike aspekter ved samarbeid i og mellom grunnskole, kulturskole og ulike ... -
Uterommet si betydning i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Kva slags betyding legg spesialpedagogar i bruk av uterommet i sitt spesialpedagogiske arbeid i barnehagen? -
Utfordringer for førskolelærere fra friluftslinja i ordinære barnehager
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Er det vanskeligere å få utnyttet sin linjekompetanse fra "friluftslinja" i barnehager som ikke kaller seg natur- og friluftsbarnehager – og hva kan være utfordringene? -
Utforskning av ikke-diskriminerende og inkluderende pedagogikk
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom mitt akademiske engasjement i denne bacheloroppgaven ønsker jeg å utforske hvordan pedagogiske ledere kan skape et miljø som verdsetter og inkluderer alle barn, uavhengig av kulturell bakgrunn, språk eller etnisitet. ... -
Utviklingen av undring i barnehagen: Hvordan har synet på undring utviklet seg i løpet av de siste tiårene?
(Bachelor thesis, 2020)I en av mine praksisperioder i løpet av min tid ved DMMH havnet jeg på en småbarnsavdeling hvor mange av barna ikke hadde mye verbalt språk enda. En dag vi gikk på tur i snøen snublet et av barna like ved en bekk, slik at ... -
Utviklingsarbeid
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan organiseres utviklingsarbeid i barnehagen, og hvilken rolle har intern veiledning i dette arbeidet? Styrers perspektiv. -
Vaksne sin kommunikasjon med dei yngste barna
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Korleis kan dei vaksne sin kommunikasjon ha innverknad på måltidssituasjonen? -
Values in Early Childhood Education: A Cross-Cultural Comparative Study of Values for ECE Expressed in Policy Documents
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06-27)Purpose: This comparative study identifies core values expressed in Early Childhood Education (ECE) official policy documents from a sample of thirteen countries. Design/Approach/Methods: This study employs document ... -
Vanskelige barn, eller barn som har det vanskelig? Hvordan arbeider personalet med regulering av barnas følelser
(Bachelor thesis, 2020)Begrepet «livsmestring og helse» har nylig blitt innført i barnehagens verdigrunnlag i forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), heretter kalt «rammeplan». Herunder påpekes det at «barna skal få ... -
Veien fra en dårlig magefølelse: Hvordan arbeider barnehagen med å følge opp personalets dårlige magefølelse knyttet til barns omsorgssituasjon?
(Bachelor thesis, 2020)Barnehagen er en betydningsfull arena i de fleste barns liv, og har en viktig oppgave knyttet til å oppdage om barn blir utsatt for omsorgssvikt. Ifølge statistisk sentralbyrå går 92,2% av barn mellom 1-5 år i barnehage ... -
Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Det norske bildeboklandskapet har overveiende hatt karakterer med vestlig utseende, men det siste tiåret ser vi en tendens til at det er noen eksperimentelle bildebokskapere som utforsker spørsmål om migrasjon, identitet ... -
Veiledning - "Å trigge den individuelle sjel": 10 kjennetegn ved veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie av problemstillingen “Hva kjennetegner veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen?”. Som datainnsamlingsmetode har jeg valgt semistrukturert ... -
Veiledning til foreldre som har barn med særskilte behov
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder med veiledning til foreldre som har barn med særskilte behov i barnehage? -
Velkommen tilbake til babysang!
(Master thesis, 2023)Jeg har gjennom denne masteroppgaven forsøkt å finne ut mer om hvorfor foreldre kommer tilbake til babysang med barna sine og har undersøkt hva som kan oppstå i møter mellom babyer, foreldre, kunstneren, pedagogen, musikken, ... -
Vennskap mellom de yngste barna
(Bachelor thesis, 2024)Jeg har i løpet av mine tre år som barnehagelærerstudent, som mangeårig vikar i barnehage, og nå som mamma til en 1,5-åring, gjort meg mange refleksjoner over de yngste barnas omgangsformer og hvordan de er i samspill med ... -
Vennskap og lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan bruke lek som et redskap for å hjelpe barn som strever med sosiale relasjoner til jevnaldrende? -
Vennskap og musikk i barnehagen : På hvilken måte kan vennskap komme til utrykk blant de yngste barna ved bruk av musikk i barnehagen ?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: På hvilken måte kan vennskap komme til utrykk blant de yngste barna ved bruk av musikk i barnehagen? -
Verdien av aktiv tilstedeværelse
(Bachelor thesis, 2021)Fra erfaring i praksis, har jeg opplevd at enkelte ansatte er mer preget av klokken, rutinene, og andre ansatte, enn det å faktisk se barna og være der for dem. Dette førte til at jeg i min siste praksisperiode valgte et ...