Now showing items 968-987 of 1143

    • Spesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesing 

      Fitzgerald, Lene Solli; Berg, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Lesing er en komplisert prosess med mange ulike komponenter. Barn er av-hengige av å kunne lese for å fungere godt i hverdagen. Denne studien fokuserer på lesehastighet og øyemotoriske bevegelser hos en gruppe skoleelever ...
    • Spikking i barnehagen: Hvem, hva og hvorfor ? 

      Berdal, Malin Asklund Berdal (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Spikking i barnehagen, hvem, hva og hvorfor
    • Språklæring i uterommet 

      Båtvik, Stine Strand (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen legger frem at personalet i barnehagen skal legge til rette for at alle barn involveres i samspill og samtaler (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.19), og sørge for å skape et variert språkmiljø der barna får ...
    • Språkmiljø for barn med norsk som andrespråk: Hvordan tilrettelegger en norsk barnehage språkmiljøet for barn med norsk som andrespråk 

      Eidsmo, Siri Winje (Bachelor thesis, 2020)
      Det overordnede temaet for denne bacheloroppgaven er språkmiljø for barn med norsk som andrespråk. Jeg kom frem til dette temaet gjennom min interesse for tospråklige barn. Denne interessen startet under mitt utvekslingsopphold ...
    • Språkstimulering gjennom musikk og sang i barnehagen 

      Råtrø, Therese Killi (Bachelor thesis, 2022)
      Rammeplan for barnehagen (2017) viser til syv fagområder i barnehagen. To av disse er «kommunikasjon, språk og tekst» og «kunst, kultur og kreativitet» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.47-52). I begge disse fagområdene ...
    • Språkstimulering med alternativ og supplerende kommunikasjon i tidlig alder for barn med nedsatt funksjonsevne 

      Lyngseth, Else Johansen; Andresen, Guri Hauge (Chapter, 2017)
      I tidlig alder legges grunnlaget for barnets senere språk- og kommunikasjonsutvikling. Små barn bruker språket for det meste i sosial samhandling og lek. Spedbarn med forsinket modning av språkevnen og med svake ...
    • Språkutvikling for barn med autisme: hvordan arbeider barnehagen med språk- og kommunikasjonsansvarlig for barn med autisme 

      Finnema, Frida (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgaven har jeg tatt for meg utviklingen av språk for barn med autisme. Jeg har utarbeidet et teorikapittel som tar for seg viktige momenter innenfor autisme, og viktige punkter innenfor språkutvikling for barn ...
    • Språkutvikling gjennom litterasitet 

      Torgersen, Michael Stephen Zuniga (Bachelor thesis, 2021)
      Barn som sliter med språket, kan slite i sosiale sammenhenger fordi språkvanskene frarøver dem mulighetene til å utrykke seg verbalt. Barnehagen er en viktig arena for språkutvikling, og dermed er det viktig å sørge for ...
    • Språkutvikling hos barn med særskilte behov 

      Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ...
    • Språkutvikling hos tause barn 

      Holden, Karianne (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen sier «Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling» (2017, s.19). Dette gir tydelige ...
    • Språkvansker i barnehagen 

      Helstrup, Charlotte (Bachelor thesis, 2022)
      Arbeidet med språk og språkstimulerende miljøer har fått større fokus i barnehagen nå, enn tidligere. I barnehagelærerprofesjonen må en være forberedt på å møte på barn med enten sterke eller milde språkvansker, og det er ...
    • Språkvegg som middel til språkmiljøets utvikling 

      Ruud, Kristin (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan språkveggen være med og utvikle språkmiljøet i barnehagen ?
    • «Spøkelser og engler» : mot til å snakke med barn om døden 

      Fætten, Sølvi Ann (Chapter, 2017)
      Som utgangspunkt for å se på spørsmålet om hvor vi er etter døden, vil jeg bruke billedboka Roy (Dahle, 2008) om en gutt som mister sin elskede hund, Roy. Boka beskriver hvordan sorgen oppleves for gutten, noe som i seg ...
    • Staging state patriotism: Høstgildet of 1790 

      Gjervan, Ellen Karoline (DocMus Research Publications;, Chapter, 2017)
      Whereas musical aspects of Høstgildet are discussed by Randi M. Selvik in her chapter elsewhere in this volume, my concern here is with the political content of this Singspiel. In my chapter I will explore how Høstgildet ...
    • Steg for steg. Ergonomi og barns mestring 

      Johansson, Ingvild (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan ergonomi i barnehagen føre til barns mestring?
    • Sterk ledelse for lek 

      Bones, Marthe Hammer (Master thesis, 2023)
      Kunnskapsdepartementets nasjonale barnehagestrategi mot 2030 - Barnehagen for en ny tid, vektlegger økt kompetanse og god ledelse i arbeidet for å utvikle kvaliteten i norske barnehager. Strategien trekker også frem ...
    • Stille barn i uteområdet 

      Bakken, Ann-Katrin (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven handler om de stille barna. Disse barna tar ikke stor plass i barnehagen og ligger meg nært hjertet. Jeg vil at alle barna skal få like muligheter og bli like mye sett inn i barnehagen sin hverdag. Gjennom ...
    • De stille barna 

      Jørgensen, Cathrine (Bachelor thesis, 2022)
      For å få en dypere forståelse ønsker jeg å gå dypere til verks for å undersøke hva som kjennetegner de stille barna og hvordan det blir tilrettelagt slik at de får være en del av fellesskapet som er med på å medvirke i ...
    • Stillhet 

      Hogganvik, Ellin Andrea (Bachelor thesis, 2021)
      I barnehagen er det mye lyd, dette er et faktum. En del av lyden er naturlig og ønsket, mens en annen del kan være skadelig og uønsket. Når lyden er uønsket defineres det som støy eller bråk. Dette gjelder spesielt når ...