Personalets opplevelser rundt pedagogisk arbeid i barnehagens uterom
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3145681Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg tolker at rammeplanen legger klare føringer for hvor vidt personalet skal være tilstedeværende og deltakende også i utetiden med barna. Likevel har jeg gjennom praksis- og arbeidserfaring i barnehagen kjent på de samme følelsene som Anne24. Der jeg har opplevd at personalet ofte kan bli stående å stort sett prate med kollegaer i utetiden, eller beholde en passiv og overvåkende rolle ovenfor barna, eller bruke utetiden som «pausetid», der ens egen rolle gjerne blir påvirket av dette. Jeg har også hørt flere i personalet, i flere barnehager, som snakker om det «kjedelige uteområdet», men gjør lite for å tilføre noe mer til det.
Nå ønsker jeg derfor å finne ut hvorfor det er slik, ved å forske på følgende problemstilling;
Hvilke utfordringer og muligheter opplever personalet i det pedagogiske arbeidet med femåringen i barnehagens uterom?