Barns seksualitet
Abstract
Kropp og seksualitet er et tema som er viktig og aktuelle i samfunnet og i barnehagen. Barna blir gjennom sosiale medier og ulike informasjonskanaler eksponert for dette. Det er svært viktig at voksne i barnehagen kan møte barna i deres utforsking og undring rundt egen seksualitet på en god nok måte. Pedagogens kompetanse i møte med barns seksualitet er meget sentral for yrkesutøvelsen. Skarpsno (2013) peker på at vi snakker alt for lite om barns seksualitet, og at det ofte kan virke tilfeldig hvilke holdninger personalet har og på hvilken måte de handler og reagere på (Skarpsno, 2013, s.5). Vi vet at dette er et viktig tema, men kunnskapen er minimal og mangelen på kompetanse rundt hvordan man skal jobbe med dette i barnehagen fører til at personalet reagerer og handler ut fra hvilke erfaringer og holdninger de sel har (Skarpsno, 2013, s.5). Ved å jobbe med den valgte problemstillingen min vil jeg kunne gjøre meg bedre rustet i møte med barns utforsking av egen seksualitet. I tillegg vil jeg også kunne spre min kunnskap gjennom jobben som barnehagelærer eller pedagogisk leder ved en avdeling. På bakgrunn av dette vil jeg se nærmere på hvordan pedagogen møter barns utforsking av egen seksualitet og problemstillingen min lyder som følger:
Hvilken forståelse har barnehagelæreren om barns seksuelle undring, og hvilke erfaringer har de med å møte barns utforsking av egen seksualitet?