«Min barnehage er laget for at alle skal skjønne 100% norsk»
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141261Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Da jeg begynte på fordypningen «barnehager i internasjonale perspektiver» ble jeg introdusert for flere temaer vi ikke har hatt så mye om tidligere i utdanningen. Blant disse, om barn og foreldre på flukt, og historier om hvordan minoritetsfamilier opplevde barnehagehverdagen i Norge. Jeg fant dette veldig interessant og lærerikt, og oppdaget at jeg hadde mindre kunnskap om temaet enn først antatt. Mangelen på kunnskap gjorde det litt skummelt og utfordrende å skrive om, da jeg opprinnelig ønsket å velge et tema jeg var godt kjent med. Samtidig innså jeg fordelen og verdien av å la mitt indre engasjement drive meg i arbeidet med bacheloren.
Jeg mener temaet er veldig viktig og relevant i dagens mangfoldige samfunn, og fortjener større plass og oppmerksomhet i alle barnehager. Dette for å sikre best mulig ivaretakelse og inkludering av alle barn, samt synliggjøring av den enkeltes verdi, slik rammeplanen (2017, s. 7) tilsier. Jeg landet derfor på ivaretakelse av flyktningbarn i barnehagen, men etter utfordringer med å finne informanter for det spesifikt flyktningbarn, endret ordlyden til:
«Hvordan arbeider barnehagelærere for å sikre at minoritetsbarns føler seg ivaretatt i barnehagen?»