Elevens opplevelse av å få spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe
Abstract
I denne studien har jeg søkt innsikt i opplevelsene til elever som får spesialpedagogisk tilrettelegging, og hvordan de opplever det å få denne tilretteleggingen i gruppe. Studien har som formål å besvare problemstillingen «Hvordan er elevens opplevelse av å få spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe?». Det er også formulert tre forskningsspørsmål, med formål om å avgrense oppgaven, og for å hjelpe å besvare problemstillingen.
For å besvare problemstillingen er det brukt kvalitativ forskningsmetode, hvor intervju og observasjon av fire elever som får spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe er det som utgjør datamaterialet.
Funnene i studien viser at det kan variere hvordan eleven opplever det å få spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe, og om dette er noe eleven ønsker å få eller ikke. Her er det flere faktorer som påvirker dette, hvor læringsmiljøet og elevens relasjoner og tilhørighet til de andre elevene i gruppa viser å ha svært stor betydning. Her vil det å ha positive relasjoner og et godt læringsmiljø i gruppa også skape en positiv opplevelse av å få spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe, og kunne skape et ønske om å delta. Elevens relasjon til læreren som gir den spesialpedagogiske tilretteleggingen, hvordan læreren tilrettelegger for medvirkning, samt hvordan undervisningen er organisert påvirker også elevens opplevelse. Her viser funnene at dersom eleven har en positiv relasjon til læreren og føler at den blir anerkjent og møtt ut ifra sine behov, forutsetninger og ønsker, vil dette være noe som gjør at eleven opplever det å få spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe som positivt. Hvordan er elevens opplevelse av å få spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe?