Hvordan arbeider barnehagestyrere med rekruttering av menn?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139219Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge har et svært kjønnsdelt arbeidsmarked, og dette er spesielt tydelig i barnehagen hvor bare 1 av ansatte er menn. Personalet anses å være den viktigste ressursen i barnehagen og barnehagen har ansvar for å introdusere barna for et mangfoldig og likestilt samfunn. Dette er imidlertid utfordrende når mange barnehager sliter med å tiltrekke mannlige søkere. Å få flere menn til barnehagene har vært på den politiske agendaen siden 1997, og det har blitt introdusert flere handlingsplaner med mål om 20% menn. Diskursen om menn i barnehagen har gått fra å fokusere på likestilling og representasjon i samfunnet til at barn trenger mannlige rollemodeller. Som mann i et ‘‘kvinneyrke’’ finner jeg en slik problemstilling interessant og ønsker med denne oppgaven å undersøke hvordan barnehagestyrere arbeider med rekruttering av menn til barnehagen.
Ved å benytte kvalitativ metode gjennom semistrukturerte intervjuer med tre kvinnelige og tre mannlige barnehagestyrere, fra både kommunale og private barnehager i Oslo, presenteres det muligheter og utfordringer knyttet til rekrutteringsarbeidet. For å få en mer helhetlig forståelse, har jeg ikke bare fokusert på barnehagestyrernes rekrutteringspraksis, men også forsøkt å utforske de underliggende menneskelige erfaringene og den sosiale konteksten som påvirker disse valgene. Mine funn indikerer at styrerne ønsker kjønnsmangfold i personalet i barnehagen. Kjønn og kjønnsroller er et komplisert tema, og respondentene vektlegger ulike ting i sine refleksjoner rundt dette. Felles for alle er at de anerkjenner at det er forskjeller mellom kjønnene, men også variasjoner innenfor hvert kjønn. Det kommer frem ulike tilnærminger og bruk av verktøy for rekruttering av menn, samtidig som geografi og eierforhold også påvirker. Funnene i oppgaven presenterer sammensatte faktorer innen kjønn, diskurs og ledelse som påvirker arbeidet med rekruttering av menn til barnehager i Oslo.