Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅsvang, Celina Tro
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2023-10-17T11:11:58Z
dc.date.available2023-10-17T11:11:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096983
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å belyse temaet voksenrollen for barns selvstendighet og medvirkning i barnehagen. Ved at barn får oppleve å klare ting på egenhånd og får lov til å medvirke i sin hverdag kan føre til at barna utvikler et godt selvbilde og får oppleve mestring. Det som kan hindre barns selvstendighet og medvirkning kan være tidspress, rutiner og lav pedagogdekning, men hvorfor skal disse hindringene gå ut over barna? Min interesse for temaet selvstendighet og medvirkning i barnehagen kommer av flere observasjoner fra mine praksisperioder i barnehager. Voksne kan ofte havne i rutiner der hjelperefleksen tar over. Jeg har valgt å formulere min problemstilling på følgende måte for å begrense og strukturere oppgaven: Hvordan jobber barnehageansatte i hverdagssituasjoner med barns selvstendighet og medvirkning i barnehagen? For å kunne belyse dette i min oppgave har jeg valgt å observere på to avdelinger med barn fra 1-3år i to forskjellige barnehager. Her har jeg valgt å observere to pedagogiske ledere og en barne- og ungdomsarbeider på disse avdelingene. Etter observasjonene har jeg også valgt å intervjue disse informantene for å få et bredere svar på min problemstilling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVoksenrollen - Barns selvstendighet og medvirkning i barnehagenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2023 Åsvang, C.T.en_US
dc.source.pagenumber33.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal