Barns undring i naturen
Abstract
Begrepet undring finner vi i rammeplanen, barnehageloven og FN`s barnekonvensjon. Dette gjør at barnehager er pålagt å gi rom for barns undring i hverdagene i barnehagen. Som ansatt i barnehagen har man et ansvar for å kunne evne å møte barna og deres tanker og uttrykk på en positiv måte. Undring kan komme fra spontane inntrykk, og er noe som alle opplever daglig. Jeg har fått mange undringsspørsmål fra barn som har satt sine spor, og som kan sies å være en grunn til mitt engasjement til barns undring og nysgjerrighet. På bakgrunn av dette har jeg opparbeidet en interesse for barns undring i barnehagen, og vil derfor i denne bacheloroppgaven utforske dette nærmere og forsøke å finne svar på hvordan ansatte i barnehagen kan ta i bruk naturen for å igangsette barns undring. I denne bacheloroppgaven vil vi kunne se nærmere på hvordan jeg har jobbet med temaet barns undring, og hvilke valg jeg har tatt knyttet til oppgaven. I drøftingen vil jeg ta for meg to tema, som er barns undring i naturen og voksenrollen i denne undringen. Avslutningsvis kommer en oppsummering av de viktigste punktene og innholdet i bacheloroppgaven og dette sees opp mot problemstillingen som er Hvordan kan barnehageansatte bruke naturen for å igangsette barns undring?