Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøvås, Edel
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2023-10-17T08:56:20Z
dc.date.available2023-10-17T08:56:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096904
dc.description.abstractJeg ønsket å vinkle det til hvordan ansatte i barnehagen kan møte barns undring fordi jeg også har en stor interesse for hvordan de ansatte i barnehagen påvirker barnas undring. Å oppfatte og legge til rette for barns undring synes jeg at kan være krevende og er da noe jeg vil bli bedre på selv, noe jeg vil kunne bli når jeg skal fokusere på det i oppgaven min. Undring er noe barn gjør hele tiden og er dermed noe vi ansatte i barnehager vil møte på hver dag enten vi leter etter det eller ikke. Amundsen (2013, s.14) vektlegger at undring er en ressurs for barns meningsskaping og i deres selvdannelsesprosesser, så undring er også en viktig del av barnas liv. Barnehageloven nevner også undring i §1 i 2. ledd: «Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.» (Barnehageloven, 2022, §1). Med tanke på at undring og danning er knyttet opp mot hverandre ifølge Amundsen vil denne loven være høyst relevant og derfor også ikke bare noe vi burde gjøre i barnehagen, men noe vi må. Det står tydelig både i barnehageloven og rammeplanen at barna skal få undre seg og jeg ser derfor denne problemstillingen svært relevant fordi den også fokuserer på hvordan vi ansatte kan møte barns undring. Problemstillingen min endte med å være slik: Hvilke realfaglig undring kan spillet «veien til sola» skape hos barna og på hvilken måte kan ansatte i barnehagen møte den?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleAnsatte i barnehagens møte med barns realfaglige undringen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2023 Løvås, E.V.en_US
dc.source.pagenumber36.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal