dc.description.abstract | Gjeldene rammeplanen for barnehagen er fra 2017 og har et eget metodekapittel hvor forventninger til barnehagens digitale praksis blir beskrevet. Her kan vi lese om hvordan personalet skal jobbe med digital praksis og digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet, for å oppfylle resten av rammeplanens føringer, slik at det bidrar til et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. I rammeplanen står det at personalet skal utøve digital dømmekraft, legge til rette for utforsking, lek og læring gjennom digitale uttrykksformer. Det legges opp til deltakelse fra voksne og at digitale verktøy skal brukes utforskende og skapende (Kunnskapsdepartementet, 2017, ss. 44-45). Barn som går i barnehage i dag, vokser opp i en teknologisk digital verden og har digitale verktøy tilgjengelig rundt seg både hjemme og i barnehagen. Før barna fyller 1 år har mange av barna ferdigheten til å sveipe på en telefonskjerm og barn i småskolen har smartklokker på hånda slik at de kan ringe hjem om de har behov for det. Tidene forandrer seg, og personalet i barnehagen må holde seg oppdatert på alle mulige områder. På bakgrunn av mine observasjoner av digital praksis i barnehager jeg har vært innom både som student og ansatt har jeg landet på følgende problemstilling: Hvordan påvirkes ansattes motivasjon for bruk av digitale verktøy gjennom aksjoner i barnehagen? | en_US |