Autisme i barnehagen- barnehagens arbeid med a inkludere barn som trenger ekstra støtte
Abstract
Grunnet prosjektets omfang og problemstillingens art, vil prosjektet ikke gå inn på arbeidet som ligger i forkant av eller i påvente av en diagnostisering hjelpetiltak, juridiske plikter og rettigheter i samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste. Prosjektet vil ta for seg barn som har fått konstatert diagnosen ASF og innvilget sine individuelle, juridiske hjelpetiltak. Som rammeplanen (2017, s. 40) påpeker, skal barn som mottar spesialpedagogisk hjelp inkluderes i barnegruppen. Prosjektet avgrenses til det allmennpedagogiske tilbudet, og retter seg inn på samarbeidet mellom personalgruppen i barnehagen, slik som spesialpedagog og barnehagelærer. Feltet som utforskes har ikke en aldersbestemt gruppe. Siden alle barn er forskjellige vil det være svært varierende og individuelle behov når det kommer til utvikling, språk og kommunikasjonsbehov og ulike profiler av ASF. Praksiserfaringer hos personalet i møte med barn med ASF vil derfor også være av stor variasjon, og fokuset rettes mot de erfaringer og refleksjoner personalet har når det kommer til deres arbeid med barn med ASF som har fått satt diagnosen ASF.
Med dette som bakteppe, har jeg kommet frem til følgende problemstilling:
«Hvordan kan personalets støtte av språkutvikling i barnehagen fremme sosiale samspill hos barn med autismespekterforstyrrelse?»