Motoriske ferdigheter og deltagelse i utelek
Abstract
I Rammeplanen for barnehagen under fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse, kommer det frem at barnehagen blant annet skal bidra til at barna utvikler motoriske ferdigheter og at «Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 49). En stortingsmelding om tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO påpeker blant annet at disse instansene skal gi gode rammer for allsidig utvikling innenfor alt fra å lære å klatre i trær til å utvikle vennskap. De skal også gi støtte til å delta i lek (Meld. St. 6 (2019–2020), s. 2). Dette anvender jeg som en inngang til det jeg ønsker å se nærmere på. Er det en sammenheng mellom barna sine motoriske ferdigheter og deres inkludering eller deltagelse i aktiviteter der de er i bevegelse, lek og sosial samhandling. Jeg ønsker å se på barn med svekkede motoriske ferdigheter og om deres forutsetninger har noe å si for denne inkluderingen eller deltagelsen. Fokuset blir på de pedagogiske lederne sin egen vurdering av dette spesifikt til utelek. Problemstillingen er som følger: Hvordan vurderer pedagogiske ledere sammenhengen mellom barns motoriske ferdigheter og deltakelse i utelek?