Barns mulighet for fysisk lek i utemiljøet
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096176Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Helsedirektoratet (2022) anbefaler at barn i alderen 3-5 år bør være allsidig fysisk aktive i minst 180 minutter fordelt utover dagen. Dette innebærer varierte aktiviteter der intensiteten er selvstyrt. Helsedirektoratet viser videre til at minst 60 minutter av aktiviteten burde være av moderat til høy intensitet. Rammeplanen for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.13) viser til at barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Jeg valgte å gå dypere inn på temaet fysisk lek på bakgrunn av interessen som har vokst de snart tre årene jeg har studert på Dronning Mauds Minne høyskole. Jeg gjorde noen undersøkelser på tidligere eksamensoppgaver og fant ut at det tidligere er skrevet om hvordan voksne opplever muligheten for fysisk aktivitet i uterommet. Derfor fant jeg ut at jeg ville ta barneperspektivet og fokusere på hvordan barna oppfatter mulighetene for fysisk lek i utemiljøet. I oppgaven ble det også naturlig å se på hvordan det aktuelle utemiljøet påvirker barnas fysiske lek. Hensikten med bacheloroppgaven er å undersøke hvilke måter barn selv opplever muligheten for fysisk lek i barnehagens uteområde. For å styrke funnene gjennomfører jeg også en guidet tur i barnehagens faste utemiljø der barna selv fortalte om mulighetene de ser for lek.
Problemstilling: Hvordan opplever barn i alderen fem år muligheten for fysisk lek i barnehagens faste utemiljø?