Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSivertsen, Anne Holla
dc.contributor.advisorLehn, Elisabeth Walsøe
dc.contributor.authorEggen, Mari Aasheim
dc.date.accessioned2023-10-06T11:07:01Z
dc.date.available2023-10-06T11:07:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094935
dc.description.abstractDe siste årene har det generelt blitt mer fokus på fysisk aktivitet. Av egne erfaringer bruker også barnehager mye tid ute, både i barnehagens uteområde og nærmiljø. I Rammeplanen for barnehagen (2017) legges det vekt på at barn skal kunne oppleve bevegelsesglede (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 31). Dette viser viktigheten av voksnes tilstedeværelse, som kan bidra til positive erfaringer for barna. Grunnen til at jeg ønsker å se nærmere på dette temaet, er fordi jeg ser på uteleken og inneleken som likeverdige. Likevel opplever jeg at noen ansatte er mer tilstede i barnas lek inne enn ute. Storli (2018, s. 359) påpeker at ansatte ofte føler det er viktigere med oversikt over hele uteområdet, enn å delta i leken når det er mange barn ute. På bakgrunn av dette har jeg valgt å intervjue to barnehageansatte, for å analysere deres egen bevissthet rundt det å være en aktiv voksen i uteleken. Intervjuene vil være hovedempirien i oppgaven. For å utfylle intervjuene valgte jeg å observere personalet i barnehagens utetid, der både intervju og observasjoner er tilknyttet storbarnsavdelinger i samme barnehage. Ut fra mine interesser rundt barnehagepersonalets rolle, ble det derfor naturlig å utforme en problemstilling rundt dette, som legger grunnlaget for innholdet i bacheloroppgaven. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan barnehageansatte bidra til barns bevegelsesglede gjennom aktiv deltakelse i uteleken?»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnehagepersonalets betydning i barns uteleken_US
dc.title.alternativeHvordan kan barnehageansatte bidra til barns bevegelsesglede gjennom aktiv deltakelse i uteleken?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderMari Aasheim Eggenen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal