dc.description.abstract | De siste årene har det generelt blitt mer fokus på fysisk aktivitet. Av egne erfaringer bruker også barnehager mye tid ute, både i barnehagens uteområde og nærmiljø. I Rammeplanen for barnehagen (2017) legges det vekt på at barn skal kunne oppleve bevegelsesglede (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 31). Dette viser viktigheten av voksnes tilstedeværelse, som kan bidra til positive erfaringer for barna. Grunnen til at jeg ønsker å se nærmere på dette temaet, er fordi jeg ser på uteleken og inneleken som likeverdige. Likevel opplever jeg at noen ansatte er mer tilstede i barnas lek inne enn ute. Storli (2018, s. 359) påpeker at ansatte ofte føler det er viktigere med oversikt over hele uteområdet, enn å delta i leken når det er mange barn ute. På bakgrunn av dette har jeg valgt å intervjue to barnehageansatte, for å analysere deres egen bevissthet rundt det å være en aktiv voksen i uteleken. Intervjuene vil være hovedempirien i oppgaven. For å utfylle intervjuene valgte jeg å observere personalet i barnehagens utetid, der både intervju og observasjoner er tilknyttet storbarnsavdelinger i samme barnehage.
Ut fra mine interesser rundt barnehagepersonalets rolle, ble det derfor naturlig å utforme en problemstilling rundt dette, som legger grunnlaget for innholdet i bacheloroppgaven.
Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan barnehageansatte bidra til barns bevegelsesglede gjennom aktiv deltakelse i uteleken?» | en_US |