Ledelse og Motivasjon i personalgruppen
Abstract
I løpet av mine fire år som student ved Dronning Mauds Minne Høgskole, har jeg hatt mange verdifulle opplevelser. Jeg har delt erfaringer med medstudenter, lært av inspirerende lærere, og fått muligheten til å praktisere og lede avdelinger jeg ikke kjente fra før i praksisperioder. Jeg har blitt sterkt påvirket av mine opplevelser som student, der jeg fikk muligheten til å lære og bruke min kunnskap, og dette har gitt meg motivasjon til å bli en barnehagelærer. Til tross kommer jeg til å møte utfordringer når jeg skal inn i et arbeidsliv som barnehagelærer/pedagogisk leder. Selv om jeg nå blir ferdigutdannet, vet jeg at man aldri blir utlært og læring skjer kontinuerlig, men dette vil også kreve et arbeidsmiljø med stort engasjement og motivasjon. Dette har jeg merket i praksis hvor avgjørende det er å være i et arbeidsmiljø med motiverende ansatte som deler og bruker sin kunnskap aktivt i arbeidet, og jeg ønsker selv å oppnå dette når jeg skal lede en personalgruppe i fremtiden. Dette spørsmålet har derfor dukket opp i mitt hode:
Hvordan kan pedagogisk leder skape en god motivasjon og mestring i personalgruppen?