Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordli, Arnt
dc.contributor.advisorKamsvåg, Gro Anita
dc.contributor.authorAspen, Turid
dc.date.accessioned2022-11-07T12:52:03Z
dc.date.available2022-11-07T12:52:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030444
dc.description.abstractI sammenheng med endring er det veldig vanlig at endringen møter en form for motstand. Spesielt når det kommer til gjentatte endringer, hvor den kumulative effekten fører til økt stress og frustrasjon hos ansatte (Jacobsen & Thorsvik, 2019, s. 378). Jeg er derfor interessert i å finne ut hva motstanden blant ansatte handler om i et omorganiserings- og endringsarbeid og hvordan barnehagen som organisasjon fungerer i en slik sammenheng. En av mange årsaker til at motstand mot endring oppstår, er frykten for det ukjente. Det å vite at noe endres når vi møter noe ukjent, kan for mange oppleves som skummelt (Jacobsen & Thorsvik, 2019, s. 379). Jeg opplevde i starten av omorganiseringsprosessen at ulike ansatte reagerte med både gråt, sinne og glede. Jeg håper derfor å finne ut noe om hvordan de ansatte reagerer på endring og omorganisering, og på hvilken måte motstanden mot dette kan utarte videre i personalgruppen. For å forstå litt av perspektivet av omorganiseringsprosessen, snakker vi i dette tilfellet om en barnehage som har vært, og fortsatt er i en omorganiseringsprosess hvor barnehagen har gått fra å være 4 avdelinger til å bli 5 avdelinger. Samtidig har den gått fra å være blandet i alder til å bli aldersinndelt. Jeg har i tiden jeg har vært på jobb under denne omorganiseringsprosessen, observert og lagt merke til ansattes forhold til det som skjer rundt dem når de står midt i prosessen, og stilt meg selv mange spørsmål. Hva handler motstanden om? Og hvorfor opplever noen endring som utfordrende og andre ikke? Jeg lurer ikke bare på dette som student, men også som framtidig pedagogisk leder i en barnehage, som skal være en del av ulike omorganiserings- og endringsprosesser i framtiden. Jeg vil derfor vite mer om hva det er som skaper motstand, hvorfor enkelte viser motstand og hva motstanden faktisk kan handle om. Fenomenet som opptar meg, er motstand mot endring i barnehagen som organisasjon og jeg har derfor landet på følgende problemstilling: Hva kan barnehageansattes motstand mot omorganiseringsprosesser i barnehagen handle om?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMotstand mot omorganiseringsprosesseren_US
dc.title.alternativeHva kan barnehageansattes motstand mot omorganiseringsprosesser i barnehagen handle om?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderTurid Aspenen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal