Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChahboun, Sobh
dc.contributor.advisorSivertsen, Christine
dc.contributor.authorRåtrø, Therese Killi
dc.date.accessioned2022-09-28T12:29:43Z
dc.date.available2022-09-28T12:29:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022228
dc.description.abstractRammeplan for barnehagen (2017) viser til syv fagområder i barnehagen. To av disse er «kommunikasjon, språk og tekst» og «kunst, kultur og kreativitet» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.47-52). I begge disse fagområdene finner vi noe om både musikk, sang og språkstimulering. Dette viser viktigheten av musikk og sang i barnehagehverdagen. Fra egne erfaringer som både praksisstudent og vikar, har jeg sett at musikk og sang blir anvendt veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. I noen barnehager ble musikk brukt aktivt og ofte, hvorimot i andre barnehager var musikk og sang anvendt svært lite. I ene praksisperioden, hadde jeg et endrings- og utviklingsarbeid med musikk og sang som tema og hovedfokus i en praksisbarnehage. Her ble musikk ble svært lite brukt, og etter dette fikk jeg sett viktigheten av musikk og hvordan musikk og sang påvirket barna. Dette fikk meg til å tenke på hvordan musikk og sang ble anvendt i andre barnehager og hvorfor det ble anvendt på så forskjellige måter når Rammeplan for barnehagen (2017) skriver om både musikk og sang, og hvordan barnehagen og personalet skal jobbe med det. Dermed ville jeg finne ut av når og hvordan musikk blir anvendt i barnehagen. I tillegg ville jeg finne ut om informantene ser en sammenheng mellom musikk og sang med språkutvikling og hvordan musikk og sang kan bli brukt som språkstimuli. Problemstillingen til oppgaven ble derfor utformet slik: Hvordan kan musikk og sang støtte barns språkutvikling i barnehagen?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSpråkstimulering gjennom musikk og sang i barnehagenen_US
dc.title.alternativeHvordan kan musikk og sang støtte barns språkutvikling i barnehagen?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderTherese Killi Råtrøen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal